* علوم غریبه و خفیه * انواع علوم و اصناف آن بر دو قسم است 1- جلیه 2- خفیه و اما جلیه آنستکه سمت اشتهار یافته و اکثر علماء برقواعد و قوانین آن مطلع میشوند و احاطه دقیق کلیات و جزئیات آن مینمایند . و خفیه آن است که در زوایای اختفاء مانده و هر کس را وقوف بر حقایق اسرار و بدایع آثار آن میسر نشود و بی ریاضت تام و مجاهدت لاکلام اطلاع برقانون استخراج خبایا واسطه استنباط خفایای آن دست ندهد !! علوم خفیّه یا علوم غریبه یکی از دو شاخهٔ "علوم" در تقسیمات باستانی است. شاخهٔ دیگر، یعنی علوم جَلیّه، به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط است قوانین مشخصی داشت و در کتابها نوشته و در مکاتب تدریس میشد، ولی علوم خفیه ـ که علوم غریبه نیز نامیده میشوند به نیروهای مافوق طبیعت میپردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان میماند. باور اکثریت دانشمندان امروزی بر این است که توضیحات و ادعاهای نهانشناسی یا همان علوم خفیه با علم امروزین سازگاری ندارد !! و از راههای علمی بر مبنای روشهای علوم امروزی اثباتپذیر نیست زیرا علوم امروزی بیشتر به نوعی ادامه دهندهٔ مسیر پوزیتیویسم (تجربهگرائی) صرف جهت رسیدن به حقایق هستند و با توجه به نسبی و ناقص بودن علوم امروزی نمیتوان دلیل محکمی بر وجود یا عدم وجود چیزی که در این دایره (تجربهگرائی) نمیگنجد آورد !! آن طور که نقل شده است ، پنج علم غریبه وجود دارد که از عامّه مردم مخفی و پنهان است و آن را خمسه مُحتحبه می نامند. و آن پنج علم عبارتند از: 1- کیمیا : علم امتراج و تبدیل فلزات است 2- لیمیا : علم طلسمات است 3- هیمیا : علم تسخیرات است و آن معرفت احوال سیارات سبعه است و تصرف ایشان که فواعل علوی در قوابل سفلی و دعوات و خواتیم و بخورات و تسخیرات روحانیست و تصرف ستارگان سبعه برخلاف قانون طبیعت است بلکه ارتباط با روحانیت این ستارگان صحیح است 4- سیمیا: علم خیالات است که تصرف در خیال افراد کند 5- ریمیا : علم شعبده است که معرفت قوای جوهر ارضیه است و هر حرفی اشاره به علمی است. به این نکته می توان اشاره کرد که : علوم و فنونی مثل طالعبینی، جفر (عددشناسی) و رمل در رابطه با این علوم شکل گرفتند و استفاده میشوند علوم غریبه برای نجات انسانها و اصلاح زندگی آنها به وجود آمده است و باید از این علم به طرز صحیح استفاده نمود . علوم غریبه تنها برای استفاده شخصی و یا آواره کردن و سرگردان نمودن کسی به وجود نیامده است و نیز این علم را هرگز برای منفعت خود و دنیا نیاموزید و موفق نخواهید شد مگر اینکه نیت دل خود را صاف نموده و فقط برای رضای خدا و جهت خدمت خالصانه استفاده نمایید . بشر همیشه در صدد تدوین قوانینی بوده است تا بتواند با آن علم به اسرار زندگی پی ببرد و به آرزوهای خود دست یابد و در تمام زمانها همیشه در فعالیت و جستجو بوده است . عده ای هستند که خود را عالم و فاضل در علوم غریبه می دانند !! و با در دست گرفتن ابزار گذشتگان ،خود را رمال و فالگیر معرفی و از نگرانی و مشکلات مردم سوء استفاده می کنند و حقیقت امر اینچنین نیست و این علم فقط برای تقویت ایمان انسان و اعتقادات بشر بوجود آمده است و تنها از طریق ریاضت و عبادت در راه خدا به دست می آید و باید عامل براین علم هرگز مغرور به خود نشود بلکه صرفا ایمان خود را قوی و استوار نماید . ای طالب این علم اگر می خواهی در این علم تحقیق کنی و از ثمرهای آن بهره مند شوی باید به نکات زیر توجه داشته باشی : اول : اعتقاد به خدا که همه چیز و همه کار به اذن او انجام میگیرد . دوم : باید از شخص عامل و یا پیر متقی آگاه براین علوم اجازه عمل دریافت کنی !! سوم : عبادت و ریاضت و هر کاری به شما دستور داده شده در نهایت صداقت و خلوص نیت انجام بدهی . چهارم : همیشه طاهر و پاک باشی و از غیبت و دروغ پرهیز کنی و دل کسی را نرنجانی . پنجم : در نوشتن تمام تعویذات باید سمت قبله نشسته و از سوی خدا طلب فرج مطلب را بنمائی . ششم : هرگز این علم را برای طلب دنیا نیاموز و مورد استفاده شخصی خود قرار مده . هفتم : همیشه یقین داشته باش که این علم بسیار مهم و موثر بوده و خواهد بود پس باید قدر آن را دانست . هشتم : هرگز این علم را به نا اهل و جاهل نیاموز . نهم : هر کاری را باید با توکل و اعتماد بر ذات اقدس الهی شروع کرد . دهم : توجه و وقوف کامل به ساعات سیارات سبعه و آشنائی با روحانیت سیارات مذکور و دانستن اوقات تحریر و کتابت ادعیه و لون قلمها و استفاده بجا از آنها ، چنانچه مراتب مذکوره از ناحیه عامل مرعی نگردد در لطفیات اثر نکند و در قهریات بخود او بازگردد!! اعمال روحانی و طلسمات از چهار صورت خارج نیست : 1 - آبی 2 - خاکی 3 - بادی 4 - آتشی . ((دوستانه توصیه میکنم که ابداً پیرامون اعمال ناری (( آتشی )) نگردید که بسیار خطرناکست )) زیرا همان عددی که در طلسمات و غیره از تشکیل آنها اسم اعظم الهی وملائک استفاده میشود آنها را سوزاندن و در جوار آتش دفن کردن خالی از خطر نیست زیرا ممکن است منجر به جنون و یا تحیر و مسکنت و بی چیزی نیز بشود !! طرق و استفاده از حروف و اسماء به سه طریقست : اول : توجه به ارواح وحقائق آنها و توسل جستن بصورت مثالی ایشان که در عالم برزخ حضور دارند و این را تخیلی خوانند !! و این مخصوص اهل کشف است !! دوم : طریق تلاوت ، آن را کلامی نیز خوانند! سوم : طریق کتابت ، میبایست عامل از حروف اسماءالله و آیات تحصیل نمایند. بهر یک از طرق ثلاثه چند چیز را مرعی نمایند : حلیت طعام و تقلیل آن ، ترک حیوانی ، اجتناب از سیر و پیاز و امثال آن ، طهارت بدن ، لباس و منزل ، وضو یا غسل قبل از عمل ، حلیت جامه، که حتی گفته اند اگر یک رشته آن از وجه حلال نباشد اثر نبخشد. تعطیر ، منزل از آلات دنیوی و مصالح معاش خالی باشد !! ملاحظه زمان از ازمنه شرعیه مثل ایام و لیالی شریفه و ازمنه حکیمه مثل ملاحظه مکان شریف ، طالع وقت و ساعات مسعوده و ملاحظه شرف و هبوط و بیت و بال کواکب ، خلوت خصوص از عوام و نساء و اطفال ، استقبال ، اخفاء عمل از آشنا و بیگانه ، و این از اوجب شروط است !! سوزاندن بخور در جائیکه لازم باشد ، صبر بتاخیر و عدم تعجیل و ملول نشدن از تاخیر ، افتتاح و اختتام عمل به ذکر و تسبیح و صلوات .
|