ملا محسن فیض کاشنی (ره)در الئالی المخزونه
نقل می نماید که اگر کسی را حاجتی به درگاه خداوند(جل جلاله) باشد ومطلبی را از خداوند (عظم شانه ) بخواهد از حیث ثروت - علم وعمل وغیر ذالک یا انکه به بلایی گرفتار باشد از قبیل فقر - بدبختی -هلاکت –ناخوشی جسمانی یا نا راحتی روحی باید سه شب جمعه بعد از گذشتن دو ثلث از شب جمعه تقریباساعتی قبل از اذان صبح) بیدار شودو وضوی کاملی بعمل اورد به نیت قربت وسپس دو رکعت نماز حاجت بخواند به حمد وهر سوره ای که خواست وبعد از ان صد مرتبه صلوات بفرست وهزار ویک مرتبه بگوید :
(( بسم الله الرحمن الرحیم بحق بسم الله الرحمن الرحیم))
وبعد از ان دوباره صد مرتبه صلوات بفرستد ومطلب خودرا از خداوند (عز ذکره) بخواهد که انشا الله بر اورده است واگر دفعهء اول بر اورده نشد شب جمعه دوم انجام دهد واگر نشد شب جمعه سوم انجام دهد که انشاء الله تخلف ندارد .
همچینین در اللئالی فیض کاشانی (ره) است که گاه شخصی دچار سختی بشود یا حاجتی داشته باشد که هیچ جای امیدی برای بر اوردن ان نباشد در اخر شب واگر ثلث سوم جمعه باشد بهتر است بر خیزد و وضو بگیرد ودو رکعت نماز حاجت بخواند وبعد از نماز هفتاد بار این دعا را بخواند به اذن خدا مطلب حاصل شود و بسیار مجرب است.
((یا ابصر الناظرین یا اسرع الحاسبین یا اسمع السامعین یا اکرم الاکرمین یا ارحم الراحمین ویا احکم الحاکمین))
بعد از دعا دست خود را بلند کند واز قاضی الحاجات حاجت خود را بخواهد که روا است انشاء الله تعالی
جهت مطلوب خود
گویند هرگاه سوره مبارکه سبع المثانی (حمد) را در یک مجلس به عدد اسم مطلوب بخواند ،آن مطلب محصل گردد.مجرب است.
ساکن نمودن درد اعضا
اگر سوره مبارکه (غاشیه) را بر عضوی که درد و ناراحتی در آن باشد بخواند ،درد و ناراحتی آن تسکین می یابد.انشاالله تعالی. و نیز آورده که چون سوره (ذاریات) را نزد بیماری بخواند درد و ناراحتی که داشته باشد تسکین می یابد.
جهت درد پا
در روایت است که:برای رفع درد پا دو رکعت نماز می خوانی ،در هر رکعت یک مرتبه حمد و از (آمن الرسول) تا آخر سوره بقره را می خوانی
ورم و درد پا
مفضل بن عمر روایت نمود که گفت:از امام صادق(ع) سوال نمودم که یابن رسول الله ،در پای من تورم و درد شدیدی عارض شده تا حتی هنگامی که راه می روم در مسافت بین منزل شما دو مرتبه می نشینم ،حضرت (ع) فرمودند:از شیر شتران(ماده ای که بچه دار شده اند)بنوش ،گفت پس از آن نوشیدم و خداوند آن عارضه را ار من برطرف نمود.
همچنین در این مورد خواندن سوره زمر تاکید شده است
رفع درد مفاصل
از مولایمان حضرت امام محمد باقر(ع) روایت است که شخصی به آن حضرت از درد مفاصل شکایت نمود،فرمود:هنگامی که درد را احساس نمودی،دستت را بر آن بگذار و بگو:(بسم الله و بالله والسلام علی رسول الله) سپس این آیه را بر آن بخوان:( و ما قدرو الله حق قدره و الارض جمیعا قبضته یوم القیامه و السموات مطوبات بیمینه سبحانه و تعالی عما یشرکون) زمر/67
درد ران
روایت است که شخصی به خدمت مولایمان امام علی (ع) از درد ران شکایت نمود حضرت فرمودند:آب گرمی را در طشت بگذار و این آیه را بخوان
(اولم یر الذین کفروا ان السموات و الرض کانتا رتقا ففتقنهما و جعلنا من الما کل شی حی افلا یومنون) انبیا/30
امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان:
“یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛
اى بهترین پناه سائلان و اى بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش که تو صاحب فضلى عظیم هستى».
دغدغه های اقتصادی و مالی از دیر باز ذهن بشر را به خود مشغول داشته است به گونه ای که انسان در هر شرایطی اعم از فقیر یا غنی بودن تمایل به داشتن مال بیشتر دارد ،البته گاه این میل خود را به شکل یک رذیله زشت اخلاقی مانند حرص و طمع نشان می دهد ، که باید جلویش را گرفت و در غیر اینصورت با داشتن تمام دنیا هرگز رنگ آرامش را نخواهیم دید .
اما گاه در ضمن داشتن رضایت و سپاسگزاری به درگاه بی نیاز تمایل داریم که روزی ما بیشتر باشد که در این صورت می توانیم از درگاه خداوند متعال با اذکار دعاها و نمازهایی طلب روزی کنیم و از این راه بکوشیم ریشه های توکل و قطع امید از غیر خدا را در وجود خویش تقویت کنیم .
در ارتباط با دعا و مقدر بودن روزی از قبل، باید گفت که روزی بر دو قسم است که یکی از آنها ثابت و حتمی بوده و دعا و تلاش، تأثیری در آن نخواهد گذاشت و دیگری متغیر بوده و بسته به کوشش و خواهش، کم و زیاد خواهد شد و دعا در این قسمت دوم تأثیرگذار میباشد. روایاتی نیز وجود دارند که این تقسیم بندی را صحیح میدانند.
قرآن کریم یکی از اعمالی را که باعث فزونی روزی می شود استغفار معرفی می کند و می فرماید:
«وَ أنِ استَغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّتُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاًحَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یؤتِ کُلَّ ذِی فَضلٍ فَضلَهُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی او بازگردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهرهمند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه 3)
در روایات وارده از ائمه معصوم علیهم السلام هم اعمالی را معرفی کرده اند که باعث افزایش رزق می شوند و همچنین از اعمالی بر حذرمان میدارند که باعث از بین رفتن رزق و روزی می شوند برای نمونه یک مثال ذکر می کنیم :
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که [پارچهاى براى] لباس نو ببرد و سى و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت کند و آن گاه که به آیه تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ رسید، آب بر دارد و اندکى به لباس بپاشد، سپس دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و در دعایش بگوید: الحمد للَّه الّذى رزقنى ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه»، پیوسته از روزى گسترده برخوردار گردد تا آن گاه که این لباس کهنه شود
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید:
«اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّهُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُالرَّحیمُ بَدیعُالسّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ».
دعاها و نمازها و اذکاری در کتب روایی و ادعیه، برای طلب رزق از خداوند متعال وجود دارد که همراه با تلاش، می توان از آنها بهره مند گردید که به بعضی از آن ها اشاره می شود.
در کتاب کافی عنوانی در این زمینه آمده و در آن دعاهایی برای زیادی رزق ذکر شده است، از جمله امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان: “یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ اى بهترین پناه سائلان و اى بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش که تو صاحب فضلى عظیم هستى».
اگر برای کسی کار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود
و به صحرایی رود که در آنجا کسی نباشد و خطی دور خود بکشد و رو به قبله با تواضع بنشیند
و 70 بار آیه الکرسی را بخواند . بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود .
این کار تجربه شده است و شکی در آن نیست.
رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی
آیه الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
ساعت 6-10 شب :
رؤیا نزدیک مغرب درست نیست و تعبیر ندارد، زیرا از پری شکم است تا یک سوم از شب هم بی تعبیر است.
ساعت 10 شب تا 2 صبح:
در نیمه شب اگر خواب بین دچار امتلاء نباشد ، خواب از یک سال تا 50 سال تعبیر می شود.
ساعت 2 صبح تا 5/4 صبح
در یک سوم آخر شب خواب صحیح است و از 15 روز تا دو ماه و تا یک سال تعبیر می شود.
ساعت 5/4 صبح در سپیده دم
از یک هفته تا یک ماه تعبیر می شود.
ساعت 5/4تا 6 صبح پس از سپیده دم
از یک روز تا یک هفته تعبیر می شود.
ساعت 6 صبح
در بر آمدن خورشید همان روز تعبیر شود.
ساعت 10 صبح تا 15 روز و در هنگام اذان ظهر تا یکی 2 روز. تعبیر می شود.
جدول زمان تعبیر شدن خوابها بر حسب روز های ماه شمسی:
در روایت ازسلمان فارسی (ره):
روز 6 ام ماه : بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.
روز 9 ام ماه : همان روز تعبیرش ظاهر می شود.
روز 11 ام ماه شمسی : بعد از 20 روز.
روز 13 ام ماه : بعد از 9 روز تعبیر می شود.
در روز 14 ام ماه بعد از 26 روز.
در روز 15 ام ماه : بعد از 3 روز.