خواص ذکر یا اول- مبدی - آخر - ظاهر - باطن
اول( نخستین)
معنای اولیت ، ازلیت است . تمام مخلوقات ، حادثند و مسبوق به عدم . مخلوقات و ممکنات ابتدا و انتها دارند ، اما خداوند مبدع(خالق) ، ازلی است. خداوند بود و هیچ چیز دیگری جز او نبود.
اگر کسی می خواهد به اطلاع ازغایبی که به دنبال او باشند مثلا امام زمان (ع) 40 شب جمعه ، در هر شب 1000 مرتبه ذکر « یااول» خوانده شود . و موقع شروع هر کاری 37 مرتبه این ذکر خوانده شود.
دو معنی دارد : 1- سبقت دارنده بر همه اشیا . 2 ابتدا کننده در خلق اشیا که قبل از وجود هر شیئی بوده است و او را ابتدایی که منتهی به مدت شود نبوده است و به معنی مبدئ است .
جهت یُمن در شروع کردن کارها و پیش نهاد هرچیزی خواندنش مؤثر است . چون انگشت سبابه بر شکم حامله گذارند و «یا مبدئ» گویند ، حمل سقط نشود .
چون در کاری شروع کنی اول 56 بار این اسم مبارک «یا مُبْدِئُ » را بگو بعد از آن بر آن کار اقدام نمای البته به مراد میرسد.
امام رضا علیه السلام فرمود جهت غایب یا هر کار صعب که باشد چهل شب جمعه هر شب هزار بار بگوید غائب حاضر گردد و جمله حاجات او حاصل شود .
آخر(واپسین)
هر موجودی را آخری است ، یعنی « پایانی» که نهایتی برای آن متصور نیست . خداوند متعال بعد از فنای تمام ممکنات ، باقی است . حمد سزاوار خدایی است که پس از فنای همه چیز ، باقی است .
اگر کسی می خواهد عاقبت بخیر شود ذکر « یا آخر» را را 801 مرتبه بخواند. وبرای دفع دشمن به همین تعداد خوانده شود (بسیار مجرب است )
ظاهر (پیدا)
خداوند واجب الوجود و مخلوقات ممکن الوجود هستند خداوند غائب است یعنی پنهان علم و حیات و قدرت عین ذات خداست، علم غائب است عالم علم به علم خود دارد اما علم او دیده نمی شود . ذات خداوند شناختی نیست و هیچ کس راه به آن ندارد .
اگر کسی بخواهد شود و جود مقدس امام زمان(ع) بر او ظاهر گردد روزی 1106 مرتبه ذکر« یاظاهر» را بخواند .
باطن( پنهان از دیده ها)
خداوند در خفا و ظهور کمال دارد او در ذات و صفات یکتا است خورشید یکی است ولی ظهور و تابش نورآن کثرت دارد موجودات به نور خورشید دیده می شوند ولی کثرت موجودات دلیل بر وجود چند خورشید برای دیدن آنها نیست . دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین به علی شناختم من بخدا قسم خدا را .
اگر کسی می خواهد پی به ضمائرو معانی موجود در قلب اشخاص پی ببرد باید ذکر« یاباطن» را به تعداد 62 مرتبه بخواند .
خواص ذکر قاضی الحاجات - رائی - برّ - حفی
قاضی الحاجات (برآورنده حاجات)
قاضی به معنی حکم کننده می باشد وقاضی الحاجات حکم کننده است بر برآورده شدن حاجات . قاضی الحاجات تنها خداست و بس.
اگر هر وقت حاجتی داشتید ۹۱۱ بار ذکر « یا قاضی الحاجات» را بخوانید
رائی ( بیننده و نظرکننده )
وقل اعلموا فسیری الله عملکم ورسوله والمومنون
ترجمه: ای رسول! به خلق بگو عمل کنید که خداوند و رسول او و مومنان شما راخواهند دید.
خلقت موجودات ۲ مرحله دارد مرحله اول وجود تقدیری می باشد یعنی ابتدا خدا وجود همه ممکنات را مقدر می فرماید وسپس در مرحله دوم برهر یک از مقدرات که بخواهد قضا جاری می نماید و آنگاه مخلوق وجود خارجی پیدا می کند . خداوند متعال به مخلوقاتش قبل از به وجود آمدنشان نظر دارد واین عنایت و توجه به علم است نه به وسیله چشم . همین طور اونظر دارد به نیات که شرط لازم عمل است یعنی قبل از اینکه عمل وجود خارجی پیدا کند خدا آن را می بیند.
اگر کسی می خواهد دلش نورانی شود وبصیرت پیدا کند ۲۲۱ مرتبه ذکر« الرائی» را بخواند
بِرّ (نیکخواه)
بر، یعنی نیکوکار . خداوند بر بندگان خود نیکی می کند و این نیکی ، همانا قطع نکردن روزی آنان به سبب گناه کردنشان است .خداوند متعال ، بر است و احسان و نیکی خود را در مقابل گنهکاری و طغیان خلق قطع نمی کند.
اگر کسی می خواهد توفیق اعمال صالح را داشته باشد و از سختی ها مسون باشد بعد از نمازهای یومیه ذکر« البر» را به تعداد 202 مرتبه بخواند .
حفی(مهربان)
حفی، یعنی ذاتی که به تمام امور و به همه موجودات عالم محیط است و در تلطف و مهرورزی به بندگان ، بی دریغ است.
اگر کسی می خواهد به آگاهی در مورد ضمائر برسد و یا می خواهد محبتش در دل کسی بیفتد ذکر«الحفی»را 98 مرتبه بخواند.
ذکر الرؤف - الغیاث - باقی
الرّؤفُ :
مهربان بمعنی رحیم است چه رأفت و رحمت مترادفند . بقولی رأفت اخصّ از رحمت و ابلغ از رحمت است . یعنی خدای بخشاینده و مهربان بر خلقان و نماینده راه فلاح و نجات به اهل فساد و طغیان بیواسطه است . بسیار گفتن این نام سختی را از دل ببرد .
در بحر الغرائب امام رضا علیه السلام فرموده اند: هر که خواهد که مظلومی را از ظالمی برهاند ده (10) بار این اسم را در برابر وی بگوید آن ظالم شفاعت او را در حق آن مظلوم قبول کند و او را به وی بخشد .
حضرت رسول صلی الله علیه و آله در وقت دشواری این دو اسم را بسیار میخواند:« یا رَؤفُ یا رَحیم» .
هر کس بسیار «یا الحلیمُ» ، «یا الرّؤف » ، «یا المنّان» گوید و نزد ظالمی رود برای وی ذلیل شود و هر کس «یا الرّؤف » بسیار گوید از هر خوفی ایمن گردد .
ختم « یا رئوف »
در جواهر مکنونه آورده است که به جهت خلاصی از شدائد خواندن یا رئوف یا رحیم 544 بار بدون زیاد و کم باید بخواند از جمله مجرباتست و بعضی از بزرگان ادعای تجربه نموده اند.
الغِیاثُ : (فریادرس - پناه دهنده پناه جویان )
به معنی مغیث یعنی خداوند متعال در شدائد فریادرس فریاد خواهان است . به جهت مبالغه در کثرت اغاثه مضطرّین مسمّی به مصدر شده و به همین معنی است غوث که هر دو واوی اند . خواندن آن در همه حال برای رفع اضطرار و ترس در تنهائی و قوّت در کارها نفع عظیم دارد . اگر سختی عظیم پیش آید که به هیچ وجه رفع نشود در تنهایی رود و با هیچکس سخن نگوید و هزار بار بگوید : «یا مغیثُ اغِثنی بحقِّ بسم الله الرّحمن الرّحیم یا صاحِبَ الرّای و السّمع بحق ال طه و یس» فی الحال اجابت شود انشا الله .
در هر عصری از اعصار نماینده ای از طرف باری تعالی بر روی زمین جهت پناه دهی و فریاد رسی بندگان وجود دارد که او را غوث(پناه) می نامند . او حجت حق و خلفة الله است اولین غوث حضرت آدم (ع) می باشد از جنس انسان است چون فقط انسان می تواند مظهریت تامه صفات حق را داشته باشد .
اگر کسی اضطراب یا ترس یا وحشت دارد ۱۵۱۱ مرتبه ذکر « الغیاث» را بخواند.
ذکر الحکیم -وفی - دیّان
الحَکیمُ : یعنی محکم کار و گذارنده هر چیزی به موقع خود . معنی احکام در اینجا شدّت تدبیر و حسن تصویر و تقدیر است به نحوی که فعل قبیح از وی صادر نشود و کسی را مجال اعتراض بر وی نباشد و به قولی حکیم به معنی علیم یعنی دانا که علم او محیط به همه معلومات باشد چه مراد از آیه «یؤتی الحکمة من یشآء» علم است . مداومتش جهت درست آمدن کارها و دانستن مجهولات مجربست .
امام رضا علیه السلام فرموده اند هر که جهت آسانی هر دشواری این نام بسیار گوید آن کار آسان گردد.
امام رضا علیه السلام فرموده: هر که این آیات بخواند و ثواب آنها را به روح والدین بخشد ایشان را هیچ حقّی در گردن آن فرزندان نماند وآیات کریمه این است:
«بسم الله الرَحمنِ الرَحیم فلله الحَمدُ رَبِّ السَّمواتِ و رَبّ الاَرضِ رَبِّ العالَمینَ وَ لَهُ الکبریاءُ فِی السَّمواتِ وَ الاَرضِ وهُوالعزیز الحکیم فلله الحَمدُ رَبِّ السّمواتِ وَ رَبّ الارض رَبّ العالمین وله العظمة فِی السَّمواتِ والارض وهوالعزیز الحکیم فلله الحمد رب السّمواتِ وَ رَبّ الارض رَبّ العالمین وَ لَهُ الفَضلُ فِی السّمواتِ وَ الارض وهو العزیز الحکیم فلله الحمد ربّ السّمواتِ وَ رَبّ الارض رَبّ العالمین وله النّور فی السّمواتِ والارضِ وهو العزیز الحکیم فلله الحَمدُ رَبِّ السّمواتِ وَ رَبّ الارض رَبّ العالمین و له الملک فی السموات والارض وهو العزیزالحکیم»
حَکَم بدون یا نیز نام خداست به معنی داور و وکیل است
از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم برای اداء دین و جلب متاع دنیا و رفع ضرر دشمنان وهمسایه بد وحکام امر ذکر یا حَکیم توصیه شده است
وفی(وفاکننده به عهد)
یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم و اوفوا بعهدی اوف بعهدکم و ایای فارهبون
ترجمه:ای بنی اسرائیل ! نعمتهایی که به شماعطا کردم به یادآرید وبه عهده من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم و ازشکستن پیمان خود برحذر باشید.
خداوند متعال 2 نوع عهد دارد که در قرآن به آنها اشاره شده یکی وعده و دیگری وعید وعده عهدی است که حتما انجام خواهد شد اماوعید آن است که با دعا و صدقه و غیره قابل تغییر نباشد مراد از نعمتی که در آیه به آن اشاره شد ولایت الهیه می باشد و وفای به عهد قبول ولایت است که همان زیربنا و روح دینی است که همه انبیا مردم را به آن دعوت کردنده اند
اگر کسی مقروض است و نمی تواند قرض خود را پرداخت کند 40 روز متوالی که شروع آن پنجشنبه باشد در هر روز96 مرتبه اسم « الوفی» را بخواند
دَیّان( بسیار جزا دهنده به نیک و بد در روز جزا )
«دیان» کسی است که جزای برابر می دهد ، جزای گناه به عدل است ، یعنی به اندازه همان گناه ، اما خداوند متعال ، ثواب عمل صالح را به فضل می دهد ، یعنی چند برابر آن . «هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر کس کار زشت کند جز بقدر آن کار زشت مجازات نشود و برآنها اصلا ستم نخواهد شد
اگر کسی می خواهد صفای باطن یابد و یا اگر می خواهد با « رجال الغیب» دیدار داشته باشد ۷۰ روز متوالی در هر روز ۵۰۰۰ مرتبه ذکر « ادیان» را بخواند و بعد از نمازهای یومیه ۶۵ مرتبه این ذکر را بخواند.
خواص ذکر ذاری - صانع - جلیل
ذاری( آفریننده - واگذارنده)
و لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس : محققا بسیاری از جن و انس را از برای جهنم واگذاردیم.
« الذاری» به معنای خالق نیز می باشد چنانچه در قرآن مجید آمده: و در زمین آنچه را خداوند برای شما آفرید به انواع گوناگون و اشکال رنگارنگ در آورد.
اگر کسی می خواهد به امور خفیه و پنهان دست پیدا کند ۹۱۱ بار اسم « یاذاری» را بخواند بهترین وقت هم بعد از نیمه شب است .اگر کسی را گم کنید نیمه شب در کنج اطاقی رو به قبله نشیند و ۷۰ مرتبه بگوید: یا ذاریُ یا معیدُ رُدَعلَیَ فلانی به جای فلانی اسم شی گمشده یا فرد گمشده را بگوید .
صانع( سازنده )
سازنده و خالق هر مخلوق و پدید آرنده همه بدایع و تازه ها و ترکیب کننده صور صانع است .
اگر کسی می خواهد در کارهایش عیب و نقص پیش نیاید ۲۱۱ مرتبه ذکر « یاصانع» را بخواند
جلیل(بزرگوار- بزرگ بزرگان)
جلیل به معنی سید و غظیم می باشد وبه کسی اطلاق می شود که واجد صفات جمال و جلال و کمال باشد لذا جلیل حقیقی تنها و تنها ذات اقدس احدیت است و لا غیر و تنها اوست . جلیل بزرگی است که تمام بزرگیها در مقابلش کوچکند . وقتی می گوییم الله اکبر یعنی خدا بزرگتر از آن است که به وصف در آید.
اگر کسی می خواهد در میان مردم مورد احترام قرار بگیرد ۷۳ مرتبه ذکر « یاجلیل» را بخواند.
خواص المعطی - المانع - الضار - النافع - النور - الهادی - البدیع - الرشید
المعطی – یعنی دهنده مصالح معاش همه بندگان را که بخواهد : و این نامی است که حضرت آدم ع به برکت این نام به همه اشیاء مکرم گردیده هر که خواهد که محتاج نباشد به هیچ چیز و هیچ کس به دعوت این اسم مداومت نماید بعدد کبیر و در آخر بگوید یا معطی السائلین از خلق بی نیاز گردد عدد از هزار زیاده باشد در روز .
المانع – خدای بازدارنده از بلا و نعمت و راحت و محنت از هر که خواهد از بندگان خود : هر که را جفتی ناسازگار باشد هنگام خواب این نام بسیار گوید سازگاری حاصل شود و هر که در زمان نزول آفت و بلا مثل حمله دشمن بیگانه و یا برف و باران سخت و خطرناک و امدن ملخ و باد و طوفان و هر بلائی که از ان ترسند به گفتن این نام مداومت نمایند در امان باشند.
الضارّ – یعنی رساننده الم درد خواری و مصیبت بهر که خواهد : و این نامی است که زمین و آسمان به برکت این نام قایمند . هر که را طالب جاه و مرتبه عالی باشد و زیادتی قدرت و منزلت هر شب این اسم را صد بار بخواند .
النافع – یعنی رساننده شادی و منفعت چه در صورت خیر و یا شر : نامی که دریاها به برکت ان نهایت ندارند هر که در سفر و در خرید و فروخت و در حین زراعت به ذکر این اسم مداومت نماید او را در ان کار سود بسیار پدید اید و به مال او هیچ نقصانی نرسد اگر در کشتی ترس غرق شدن باشد هر کس ده هزار بار بخواند ان کشتی ایمن گردد .
النور – یعنی پیدا و روشن هستی او به نشانهای ظاهر و بر دارنده حجابها از دلهای بندگان انرا که بخواهد: نامی که موسی علیه السلام در بیابان از صورت آتش انی انا الله شنید هر که هر شب سوره نور را هفت بار بخواند و به عد کبیر این اسم تکرار کند نوری در باطن او ظاهر گردد و اگر مداومت نماید آن نور در ترقی باشد و اگر میسر نباشد هفت جمعه پیوسته مداومت نماید
الهادی – یعنی پیدا کننده و راه نما باسباب نفع و ضرر بندگان : نامی که دلهای بندگان مقرب به معرفت خدای تعالی به برکت این اسم راه مییابند هر که نظر به آسمان کند و دست بردارد و چندانکه تواند این اسم بگوید و دست بر روی خود کشد الله تعالی او را راهنما و دلیل بفرستد تا خود از عین عنایت بالهام او را راهنمایی کند .
البدیع – یعنی آفریننده هر چیزی بسابقه نهج اصلی: و حضرت یوسف از زندان به برکت این نام نجات یافت و به سلطنت و عزیزی مصر رسید . هر که در وقت دعا کردن هفتاد بار این اسم را بگوید دعای او مستجاب گردد هر که را اندوهی و اظطرابی پیش اید و مظرب گردد و راه نجات انرا نداند و کار وی فر بسته باشد و خواهد که از ان وضع نجات یابد غسل کند دو رکعت نماز گذارد و به جهت امور کلی هفتاد هزار بار بگوید یا بدیع السموات والارض و انچه در توان دارد صدقه دهد و بعد از اتمام ختم و تصدق یکهزار بار بگوید یا بدیع بزودی مشکل وی گشاده گردد .
الرشید – نامی که حضرت خضر علیه السلام آب حیات در ظلمات به برکت این نام یافت . هر که طالب راه راست باشد و کسیکه سر رشته تدبیر گم کرده و نداند که احوال خویش چگونه خواهد بود هر که ورد کند بعد از نماز شام و بتلاوت این آیات قیام نماید و قطع نکند بعد از اتمام آیه هزار بار الرشید گوید در فتح و تدبیر و سر انجام کارها اثر تمام دارد و آیه اینست : و هوالذی سخر البحر لتاکلو منه لحما " طربا" و تستخرجوا منه حلیه تلبسونها و تری الفلک مواخر فیه و لتبتغو من فضله و لعلکم تشکرون . و هر کس به نیت استخاره هزار بار بخواند نفع و ضرر آن کار بر او روشن شود .
خواص ذکر نعم المولی و نعم النصیر - قوی - حفیظ
نعم المولی و نعم البصیر( چه خوب سرپرست و یاوری)
و ان تولوا فاعملوا ان الله مولیکم نعم المولی و نعم النصیر
ترجمه : و اگر آن کافران به دین خدا پشت کرده اند شما مومنان غم مخورید و بدانید که خدا سرپرست شماست چه خوب سرپرستی ! و چه خوب یاوری!
اگر کسی می خواهد دفع خصم دشمن کند هنگام بروز خطر از جانب آن دشمن بر خواندن این اسم به تعداد 350 مرتبه در هر روز مداومت شود و برای گرفتن نتیجه سریعتر روز جمعه بعد از طلوع آفتاب خدا را به این اسم بخوانید و جهت رفع حاجات این ذکر را بخوانید.
قوی( توانا- قدرتمند)
ان الله قوی شدید العقاب
ترجمه : همانا خدا توانا و سخت کیفر است
یعنی خداوند قادر به ذات است و نه قادر به قدرت چون قدرت خدا ذاتی است . نمی توان گفت که خدا هست ولی قدرت ندارد یعنی خداوند قبل از آنکه قدرت را خلق کند قوی بود .
حفیظ( همیشه نگهبان)
ان ربی کل علی کل شی حفیظ
ترجمه: همانا پرودگار من بر هرچیز نگهبان است یعنی آنکه خداوند تا زمانی که بقای هر یک از موجودات را مصلحت بداند حافظ و نگهدارنده ی آن از تلف شدن و فساد است و این دائمی و مداوم است و و محدود به مقطع خلق مخلوق نیست .
اگر کسی می خواهد می خواهد از شر شیطان و اجنه درامان باشد بر خواندن اسم « الحفیظ» مداومت نماید و جهت نجا ت از زندگی نکبت بار، و در جایی که مار عقرب زیاد است و جلوگیری از سقط بچه در دوران حاملگی یا مردن آن بعد از تولد بعد از نماز ( صبح ،ظهر یا عصر) روز جمعه 998 مرتبه با خط باریک و ریز روی کاغذ بنویسد و بر بازو بندد.
خواص ذکر کاشف الضُرّ - قالق - اعلی - کریم
کاشف الضر(برطرف کننده سختی ها)
و ان یمسسک الله بضر فلا کاشف له الا هو
ترجمه: و اگر از خدا به تو سختی برسد هیچ کس جز خداوند نتواند تو را ازآن سختی ها برهاند.
کاشف به معنی برگرداننده و برطرف کننده و ضر به معنی مطلق سختی ها . زندگی دنیا همراه باسختی می باشد و این سختی ها کاشف می خواهد . خداوند برطرف کننده سختی ها است .
اگر کسی می خواهد سختی های زندگی از او دفع شود بعد از نمازهای یومیه مخصوصا نماز صبح بر خواند این ذکر مداومت نماید « یاکاشف الضر»
فالق(شکافنده)
ان الله فالق الحب والنوی : همانا خداست شکافنده دانه وهسته.
فالق یعنی ذات مقدسی که به نور وجود ، شکافنده ظلمت عدم است . استعداد دانه با کاشتن آن در زمین ظهور می کند . بعد از کاشتن دانه بقیه کار با خداست و تمام شرایط را او آماده می سازد تا دانه شکافته شود و سربیرون آورد.
اگر کسی گمشده ای دارد برای پیدا کردنش ذکر« یافالق» را به تعداد 211 مرتبه بخواند .
اعلی(بالاتر- برتر- بلند مرتبه تر)
اعلی به معنی کسی است که از نظر رتبه ، برتر و بالاتر است .
اگر کسی می خواهد هرمخالفی را موافق خود کند اسم « اعلی» را 111 مرتبه نوشته و همراه خو دش حمل نماید. جهت نافذ شدن کلام و جلب محبت و دوستی مومنین نسبت به خود این ذکر را 111 مرتبه بخواند. برای رفع تب شدید که به هیچ طریق قطع نمی شود روی 3 قطعه کاغذ کوچک اسم « اعلی» را نوشته و طی 3 روز متوالی هر روز یکی از این کاغذ ها را بلعیده و قبل از بلعیدن کاغذ در حالی که در دهان قرار دارد 3 مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد خوانده شود : « بسم الله الرحمن الرحیم قلنا لاتخف انک انت الاعلی»
کریم ( بزرگوار- صاحب کرم)
کریم ذات بخشنده ای است که کرمش نامتناهی و نعمتش بی پایان است . خداوند نفعش دائماً به تمام موجودات می رسد.
اگر کسی می خواهد با عرش کریم ارتباط برقرار کند شب موقع خواب بر ذکر « یاکریم» مداومت نماید . و برای رزق و روزی ذکر « یاکریم» را به عدد کبیرآن یعنی 270 مرتبه هر روز مداومت کند
خواص ذکر الودود - الواسع الشهید - عدل
ودود(بسیار دوست دار)
در محبت بی نظیر است نانم الودود را نوشته کلمه محمد رسول الله و احمد را هر کدام 25 بار بعد از نماز جمعه نوشته و با خود نگهدارد قوت د رطاعت برای او پیدا شود و اگر در صبحها وقت طلوع بر آنچه که نوشته نظر کند و بر نوشته خودش صلوات زیاد بفرستد پیامبر زیاد در خواب بیند
اگر دو زوج با هم دعوای شدید کنند نام الودود را 1001 بار بر مویز یا بر غذای آنها بخوانند و به آن دو دهند الفت عجیبی بین آنها ایجاد شود
ان ربی رحیم ودود : همانا پرودگار من مهربانی است دوستدار.
خداوند همه مخلوقات را دوست می دارد ، چرا که سبب خلقت مخلوقات محبت ذات است به ذات.
اگر کسی می خواهد تمام مشکلاتش حل شود هر روز 77 مرتبه این ذکر« الودود» را بخواند. برای محبت بین زن و شوهر 1001 مرتبه خوانده شود .
الواسع الشهید ،
این دو اسم را ممزوج کنند و او عین الف شین دال ی ه در مربع هشت در هشت تکثیر کنند و نزد خود نگهدارند در مال و فرزند برکت بسیار بیند
اگر معیشتش کم باشد اسم الواسع را بر خاتم یا کاغذ نوشته و پیش خود نگهدارد در روز اسم را تکرار کند خدا روزیش را زیا د کند
عدل(دادگر)
وتمت کلمه ربک صدقا و عدلاً لا مبدل لکلماته
ترجمه:کلام خدای تو از روی راستی و عدالت به حد کمال رسید و هیچ کس آن کلمات را تبدیل نتوان کرد.
« عدل» ذات مقدسی است که به عدل و داد حکفرماست و جمیع اقوال و افعال او عادلانه است. خداوند ، تمامی ممکنات را به عدل، خلق فرموده و عدالت او در تمام ابعاد خلقت وهستی ، به حکمت و مصلحت حکفرماست . خداوند به عدل واحسان فرمان می دهد
خواص ذکر جبار - متکبر - مصور
جبار(فرمان فرما- امرکننده به خوبی)
هو الله الذی لا اله الا هو المک القدوس السلام المومن العزیز الجبار
ترجمه: اوست خدایی که خدایی جز او نیست شاه پاک و بی عیب و ایمنی بخش و نیرومند و فرمان فرما
خداوند متعال جبر به معاصی نمی کند و نیز می فرماید نه جبر محض است و نه تفویض و اختیار مطلق ، بلکه چیزی بین این دو واقع شده است .
اگر کسی می خواهد از شر دشمنان ایمنی پیدا کند روزی 21 مرتبه ذکر« یاجبار» را بخواند و برای باطل کردن سحر و جادو ودعای شر 206 مرتبه ذکر « یاجبار» گفته شود .
در مقابل خصم، بیستویک مرتبه بخوانند. (الجبّار) از خصم به انسان صدمهای نمیرسد.
متکبر(صاحب رفعت و عظمت و جلال خارج از تصور)
هو الله الذی لا اله الا هو المک القدوس السلام المومن العزیز الجبار المتکبر
ترجمه: اوست خدایی که خدایی جز او نیست شاه پاک و بی عیب و ایمنی بخش و شاهد و نگهبان و نیرومند و فرمان فرما و صاحب عظمت
تکبر از صفات خاص خداوند متعال است و این اسم به وجودی اطلاق می شود که واجد تمام بزرگی ها باشد . هیچ ممکنی ، واجد این صفت نیست و هیچ کس مجاز نیست خود را به این صفت موصوف گرداند .
اگر کسی می خواهد در میان مردم دارای عظمت و جلال شود بر ذکر« یامتکبر» مداومت نماید و اگر ترس از کسی در دل وجود دارد برای رفع آن 662 مرتبه این ذکر خوانده شود و هنگام حضور در مقابل متکبران و صاحبان قدرت برای متواضع ساختن نفس آنها نسبت به خود 662 مرتبه این ذکر خوانده شود
مصور(تصویرکننده)
هو الله الخالق الباری المصور له الاسما الحسنی
ترجمه: اوست آفریدگار عالم هستی ، پدید آوردنده جهان و جهانیان ، نگارگرصورت خلایق ، و هم او راست نامهای نیکو.
مصور اسمی است برگرفته از تصویرگری ونگاربندی و آن ناظر بر ذات مقدسی است که صورت ها را در رحم ها به هر کیفیت که خواهد نقش می زند
اگر کسی می خواهد صاحب فصاحت و بلاغت و طاقت لسان گردد و برشعر گفتن قادر شود این ذکر را 2082 مرتبه بخواند « المصور» .
خواص ذکر حسیب - قاهر - ماشاالله
الحَسیبُ :
چند معنی دارد: 1- احصا کننده و شمارنده دانا و دانشمند کقوله: «بکلّ شیء حسیبباً» .
2- محاسب یعنی به حساب رسنده و حساب کننده کقوله: «کفی بنفسک الیوم علیک حسیباً» .
3 - کفایت کننده : «حسبک الله و من اتّبعک من المؤمنین» . جهت درست آمدن محاسبات و فیصل یافتن امور به هم ریخته بخوانند .
امام رضا علیه السلام فرموده اند: هر که ازجهت دفع دشمن قوی ورد کند هر روز هشتاد (80) نوبت بگوید ، از روز پنجشنبه ابتدا کند خلاص شود از شرّ او . در راهنمای بهشت آمده هر کس هفت(7) هفته هر روزی هفتاد (70) بار بگوید« حسبی الله الحسیب» بمطلب رسد .
حَسبِیَ الله
گویند به جهت دفع دشمن از روز پنجشنبه یا یک هفته هر روز صدوچهلوشش مرتبه بگوید (حَسْبِنیَ اللّهُ) البته دفع میشود.
القاهِرُ :
یعنی مقهورکننده وقهّار . قهّار صیغه مبالغه آن است . بمعنی شکننده کردن هرگردن کشی با انواع رنج وخواری . به هر صورت تفوّق دارنده بر هر چیزی و تسلط بر جبابره و قرار دهنده فرمان بر هر احدی به موت ، که هیچ آفریده را طاقت امتناع از فرمان او نیست .
جهت غلبه و تفوّق بر همگنان به دنبال هر نماز 306 بار بگویند .
چون برابر ظالمی آیِه «هُوَ القاهِرُ فَوقَ عبادِه» را تا آخر بخوانند ، از وی متضرر نشوند .
بسیار گفتن این اسم و «یا قَهّار» حب دنیا را از دل بردارد . و برای مبارزه با نفس اماره خوانده شود
در محاق ماه آخر شب گویند «یا قاهِرُ یا قَهّارُ یاذاالبَطشِ الشَدید انتَ الذی لایُطاقُ اِنتِقامُهُ» و نفرین بر دشمن کند فنا شود .
امام رضا علیه السلام فرموده اند: هر کس که بسیار گوید این اسم « یا قََهّار» را خدای تعالی غم ورنج وزحمت دنیا از دل وی بردارد وبر نفس خود غا لب آید
هر که میان فرض و سنت نماز جمعه بر نیت قهر دشمن صد (100) بار بخواند خصمان وی مقهور شوند وصفای باطن او را حاصل آید و در معنی بردل او گشاده گردد .
اگه در زندگی گره کور یا مشکلات سنگینی وجود دارد به نیت باز شدن ان گره اسم یا قاهر را با مشک و زعفران در کاسه چینی بنویسید و بشویید و آن آب را بخورید
هرکس ذکر " القاهر " برای پیدا شدن گمشده ۲۰۰ بار بخواند٬ پیدا شود.
ماشاالله
حضرتصادق(ع) فرمود: هر کس هزارمرتبه در یک مجلس (ماشاءَاللّه ) بگوید در همان سال به او حج روزی گردد، اگر در همان سال نشد تأخیر کند خدا در اجل او تا روزی کند حج را بر او.