خواص اسماء الهی

 

الرحمن : علم و دانش را زیاد می کند ، افسردگی و دلتنگی را از بین می برد

الرحیم : درمان خشم و غضب

الملک : برای امر و نهی کردن

القدوس : درمان اضطراب

السلام : محبت را زیاد می کند ( خانواده)

المومن : محفوظ ماندن از بلا ودشمنان

المهیمن: نیاز عاطفی – و رابطه بهتر زن و شوهر

العزیز: عزت در دو دنیا پیدا می شود

الجبار: (خدا) جبران کننده در زندگی اگر کسی حقی از او گرفته باشد

المتکبر: غلبه بر دشمن – برای اینکه فرزندی با عظت داشته باشیم(لقاح)

الخالق : حق و باطل را مشخص می کند

الباری: وقتی کسی را می خواهیم ارشاد کنیم کمک می کند

المصور: تاثیر سخن – ( مادر برای فرزند)

الغفار: گناه بزرگ آمرزیده می شود

القهار : غلبه بر دشمن

الوهاب: اثر زیادی برای هر حاجتی دارد

الرزاق : روزی دهنده – ( همراه با رعایت رفتار در خانه)

الفتاح : برای هر کار بسته

العلیم : دانا به همه چیز – دانش را زیاد می کند

القابض : خدا دشمن را قبض می کند

الباسط : روزی دهنده بسیار

الرافع : اگر مادر در خانه بخواند عزیز خانه می شود و سخن او اثر خوبی دارد

الخافض: دشمن قوی مملکتی را در جای خود می نشاند

المعز: عزیز کننده

السمیع: رفع بلا

البصیر: رفع پریشانی – پنهان را آشکار می کند

المذل : خوارکننده کسی که زور می گوید

الحکم : علم غیب بدست آوردن

العدل : دادگر خالق – به ظفر و پیروزی رسیدن

الطیف : برای پاکیزگی ایمان  - فقح کارها

الخبیر: برای دفع آدمهای حسود

الحلیم : آرامش و بردباری

العظیم : عظمت خدا به انسان در دنیا و آخرت

الغفور: غم از روی دل برداشته می شود

الشکور: برای روزی خوب است

العلی: باهیبت و عظمت شدن

الکبیر: محبوب قلب – بزرگوار بر همه – بدی را دفع می کند

الحفیظ : دفع سحر و جادو – خدا نگهدارنده

المقیت : غلبه بر نفس – درست شدن اخلاق

الحسیب: رفع بلا – برای چشم زخم

الجلیل : کسی که دوست دارد در دو دنیا بزرگ و جلیل باشد

الکریم : رزق و روزی را زیاد می کند

الرقیب: ایمنی برای مال و جان و آبرو

المحیت : تجسم به آرزوها و حاجتمند شدن

الواسع : وسعت رزق

الحکیم : علم ( الهی ) حکمت بیابد – تقوی و آرامش

الودود: دوستدار نیکان – محبت زن و شوهر

المجید: کسی که طالب کمال باشد

الباعث : زنده کننده دلهای مرده بر اثر گناه

الشهید : مرد ناسازگار ( افراد دل مرده)

الحق : نور خدا بر قلب و فکر وجود انسان پیدا می شود

الوکیل: از وسواس فکری و پریشانی – شیطان نجات پیداکردن

القوی : توانایی بسیار بدست آوردن

المتین: برای پا برجا ماندن کاری که شروع کردیم – توانا

الولی: برای جلوگیری از چشم چرانی مردان اثر زیاد دارد

المجید: برای جلوگیری از فحش و فحاشی بسیار اثر دارد

المحصی : ( برای درس ریاضی) و کتاب خواندن بسیار خوب است

المبد : برای سقط نکردن جنین – دوری از ذلت

المعید: دور شدن از گناه و ترس از آخرت

المحیی : هر بلایی در زندگی را دفع می کند

الممیت: نفس اماره- هر اشکالی در رفتار – اراده ی ضیعف – پر خوابی یا کم خوابی رفع می کند

الحی : برای شفای بیمار

القیوم : برای فرمان بردن به حرف حق

الواجد: مخلص وخالص قلب – اخلاق خوب داشتن

الماجد : بدست آوردن نور باطن

الواحد : ترس ازآینده – بیماری و تنهایی را از بین می برد

الاحد : قلب را جلا می دهد

الصمد: برای رزق و روزی

القادر: بر دشمن خانوادگی غالب شدن

المقتدر: برای یه کار همیشگی ماندن

المقدم : پیشرفت در کاری که شروع می کنیم

المؤخر: هوای نفس را ترک کردن و مقتدر و الهی شدن

الاول: چیزی که از دست داده باشی بر می گردد

الآخر: کسی  که می خواهد آخرت خوبی داشته باشد

الظاهر : دشمنی که زیرآبی می رود نشان می دهد

الباطن:پاک کننده باطن

الوالی : رسیدن به درجه بالا

المتعالی: رسیدن به درجه کمال

البر: از آفت درد بدور ماندن – نیکوکار شدن

التواب: برای توبه و پاک شدن از هر گناه

المنتقم : انتقام خواستن

العفو: گناه بسیار را از بین می برد بخشش خدا

الروف: رفع گرفتاری – نجات یافتن زندانی

مالک الملک: سلامتی- ثروت بسیار و توانگری

المقسط: برای رفع وسواس

الجامع: پیدا شدن اشیا گمشده

الغنی: بدست آوردن ثروت فراوان

المغنی: توانگری- هنگام احتیاج خواستن از خدا

المعطی : عظت نفس خواستن از خدا

المانع: بازدارنده از کارهایی که خوب نیست – برای نفس اماره

النافع:سود کننده – توانگری دو دنیا

النور:نور باطن و الهی بدست آوردن

الهادی: هدایت کننده – هر که راه راست خواهد

البدیع: باز شدن کار بسته – اضطراب دلشوره را از بین می برد

الباقی: عمل مورد قبول واقع می گردد- برای صالح شدن فرزند

الوارث: برای بدست آوردن ارث حق – بدست آوردن علم و علوم ارشاد

الرشید: تقدیر درست در زندگی داشتن

الصبور: صبر را زیاد می کند

الرب:برای مستجاب دعاها خیلی خوب است

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم اردیبهشت 1391ساعت 20:12  توسط شهرام  |  آرشیو نظرات

 

رموز اسماء الهی

 

 

      رموز اسماء الهی

در این قسمت به بیان گوشه ای از معانی و خواص صفات « الرَّحمن»، « الرَّحیم»، « ربّ » ،« مالک»، «احد» ، « صمد» ، « محیط »، «ولی»،«حیّ»،« قیّوم » ،«علیّ» و«عظیم» می پردازیم.

2-  الرَّحمن ( بخشنده)

الرَّحمنُ مَعناهُ الواسِعُ الرَّحمَةِ عَلی عِبَادِهِ(1)

ذات مقدسی که صاحب رحمت شامله(2) است بر بندگانش از مؤمن و کافر و روزی دهنده ایشان است؛ بلکه رحمت واسعه او همه موجودات را فرا گرفته. رحمان و رحیم هر یک صفت مشبهه برگرفته از رَحم هستند مانند علیم از عِلم الآ این که دامنه معنا در رحمان بیشتر است. معنای رحمان، بخشش عام خداوند است، اما لفظش از اسماء خاصه حق است. یعنی هیچ موجودی جز خدا به این لفظ نامیده نمی شود مگر به اضافه عبد«الرحمن»(3). رحمان، اسم حق تعالی به اعتبار جمعیت اسمائی که مبدأ انبعاث وجود بر حقایق جمیع مراتب امکانیه است(4) و رحیم اسم خاص است از جهت فیضان کمالات معنوی بر اهل ایمان(5).

فقط حقیقت محمدیه(ع) به اعتبار نبوت، مظهر« رحمن» است و به اعتبار ولایت کلیه، مظهر اسم « رحیم» و به اعتبار وحدت و جامعیت مقام ولایت و نبوت مظهر کامل اسم اعظم(6). در انبیا، حقیقت خاتمیه(7)و در اولیاء حقیقت ولویّه حضرت علی مرتضی  و  ائمه بعد از او(ع)  مظهر تامه این نام هستند.

نقل شده،هر کس اسم « الرحمن» و « الرحیم» را بعد از هر نمازی 298 بخواند همه مردم او را دوست می دارند و از اهل تحقیق(8) گردد.

در خواص الاسماء و مفاتیح النّجاة مذکور است: اگر کسی بعد از هر نمازی 100 مرتبه اسم « الرحمن» را بخواند در همه حال، مورد لطف و عنایت خداوند قرار می گیرد.

3- الرَّحیم ( مهربان)

الرّحیم مَعناهُ اَنَّهُ رَحیمٌ بِالمُؤمنینَ و همچنان که در کتاب شریف بحارالانوار است ذات مقدسی که رحمت او مختص به مؤمنان است، در عاقبت امرشان(9). و کافران را از این رحمت، نصیبی نیست. لَقَولِهِ تَعالی وَ کانَ بِالمُومِنینَ رَحیماً(10) و به این اسم غیر خدا نیز نامیده می شود لیکن معنی آن خاص است چنانچه اشاره شد.

خواص:

برای برآمدن تمام حوائج دنیا و آخرت مداومت بر این اسم نافعست و هر کس این اسم را ورد خود قرار دهد سؤال نمی نماید از خداوند چیزی را مگر آن که به او عطا می فرماید و اگرکسی در مهمی فرو مانده باشد چون بر این اسم مداومت نماید گشایش در کارش پیدا شود. عدد کبیر اسم « الرحیم» 258 مرتبه می باشد.

4-  ربّ ( مربی – خالق)

الحَمدُ للهِ رَبَّ العالَمینَ(11)

ترجمه: ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است.

رب به معنی خالق مطلق یعنی خداست. پدر و استاد و غیره تربیت کننده هستند و تربیت آنان باید زیر نظر یک مربی بزرگ که مربی او هم خداست قرار داشته باشد.

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمییّنَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ وَ ان کانُوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ(12)

ترجمه: اوست خدایی که میان اعراب بی سواد، پیامبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت تا بر آنان آیات وحی خدا را تلاوت کند و آنها را پاک سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی بودند.

مربی از طرف خداوند، پیغمبر(ص)  قرار داده شده و تربیت بعضی، تحت تربیت این مربی قرار دارد. اگر مظهریت برای ربوبیت قائل شویم(13)، محمد(ص) و آل محمد(ص) واجد این مقام می باشند که در این صورت تمام ممکنات باید زیر نظر ایشان تربیت شوند.

خواص:

هنگام گرفتاری با توجه قلبی به ربوبیت باری تعالی با یک نفس اسم « یا رب» خوانده شود. ( به هر تعداد که ممکن است.)

5-  مالک ( دارا)

مالِکِ یَومِ الدّینِ  ترجمه: پادشاه روز جزاست(14).

مالک به دو معنی آمده یکی پادشاه و صاحب اختیار؛ و دیگری مالک وَ هُوَ مالِکُ المُلکِ وَ المَلَکوتِ

ترجمه: یعنی ذات مقدسی که حقیقتاً مالک تمامی عوالم موجوات است و مالکیتهای دیگران بر آفریده های او موقتی، مجازی و عاریتی است.

خواص: فرموده اند جهت توانگری و دوام ملک و بزرگی و تسلط و خَدَم و حَشَم(15) و مالک شدن املاک و غیره مداومت نماید بر اسم « یا مالک» واگر کسی روز جمعه پیش از طلوع آفتاب 1000 مرتبه این اسم را بخواند تمام حوائج دنیا و آخرت او برآورده شود.

عدد کبیر این اسم 90 می باشد.

6- احد ( یگانه- بی همتا)

قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ       بگو، او خدای یکتاست(16).

احد مربوط به ذات باری تعالی است که نفی جزئیت می کند از ذات(17).

خواص:

1- برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات صحیح در تمام مراتب زندگی در هر روز 13 مرتبه ذکر « یا احد» خوانده شود با توجه به حقیقت احدیت ذات باریتعالی.

2- جهت مغلوب نشدن در تمام مراتب و مراحل زندگی در یک مجلس، 1001 مرتبه « یا احد» خوانده شود.

3-برای کسب نورانیت از غذا، قبل از خوردن آن گفته شود:

لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ

4- برای رفع ترس از عذاب قبر و آخرت و ناراحتی های دنیوی، به شرط تعمد بر انجام ندادن اعمالی که عقوبت بدنبال دارد، شب، هنگام خواب به پهلوی راست خوابیده، گونه راست را روی کف دست راست گذاشته و 101 مرتبه بگوید:

لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ

7- صمد( بی نیاز)

اللهُ الصَّمَدُ

ترجمه: خدا بی نیاز و همه به او نیازمندیم(18).

این اسم، فقط یک بار در قرآن آمده و تعلق آن منحصر به ذات اقدس الهی است. امام باقر(ع)  فرموده اند: صمد، بزرگی است که بالاتر از وی، امر و نهی کننده ای نباشد(19).

خواص:

1- جهت رفع هر گرفتاری در هر روز 124 مرتبه ذکر « یا صمد» خوانده شود.

2- برای بستن دهان دشمن ذکر « الصمد» خوانده شود.( تعداد مشخصی ندارد).

8- محیط( در بر گیرنده)

واللهُ مُحیطٌ بِالکافِرینَ

ترجمه : و خدا بر کافران احاطه دارد(20).

محیط به کسی اطلاق می شود که بر تمام ممکنات( یعنی موجودات) احاطه دارد.

خواص:

1- هنگام طلب علم، برای توانایی فوق العاده پیدا کردن در یادگیری و حفظ دانش( علمی که ممنوعیت شرعی نداشته باشد) در هر روز 67 مرتبه ذکر « یا محیط» خوانده شود.

9- ولی ( صاحب اختیار- یار- دوست- سرپرست)

اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا

خدا یار اهل ایمان است(21).

ولایت، به معنی دوستی و محبت می باشد. خدا نسبت به اهل ایمان محبت دارد( محبت تشریعی)(22) و نیز به معنی یار می باشد، خدا یاری کننده اهل ایمان ( اهل بیت ع) است.

ولایت به معنی حکومت است و خداوند متعال بر تمام موجودات حکومت می کند لذا حکومت و ولایت مطلقه از آن خداست و مظهر ولایت، محمد(ص) و آل محمد(ص) و جانشینان بر حق آنان می باشند.

خواص:

1- برای جا گرفتن محبت خود و زیاد شدن آن در دل دیگری، مانند حضرت ولی عصر(عج)، در هر روز 46 مرتبه ذکر « یا ولی » خوانده شود.

2- برای مصون ماندن خانه در مقابل سیل، زلزله، دزد و بلایای دیگر اسم « یا ولی» را روی سطح داخلی ظرفی نوشته بعد داخل آن آب ریخته و در پای ارکان خانه بریزند.

10- حی( همیشه زنده)

اللهُ لا الهَ الاّ هُوَ الحَیَّ القَیُّومُ

ترجمه : به حقیقت، خداوند یکتاست که جز او خدایی نیست و زنده و پاینده است(23).

حیات خداوند، ذاتی است. او زنده ای است ازلی و ابدی(24) و حیات موجودات زنده نیز قائم به اوست.

خواص:

1- برای شفای مریض 19 مرتبه « حیّ» کنار او خوانده شده و به او دمیده شود.

2- برای جلوگیری از مرگ فجاة ( مرگ ناگهانی) بعد از هر نماز واجب 18 مرتبه در سجده گفته شود «یا حیّ».

3- در گفتن ذکر « الحیّ» به تعداد 18 مرتبه بعد از نمازهای واجب تاکید شده است.

4- برای جلوگیری از مرگ سکته 18 مرتبه ذکر « یا حیّ» و یا « الحیّ» خوانده شود.

5- برای شفای بیماری که دیگر امیدی به شفای او به وسیله اطبا نیست، 1001 مرتبه ذکر « یا حیّ» کنار ظرف آب با قصد شفای بیمار گفته شود؛ سپس از آن آب به پیشانی و گونه های مریض مالیده و کمی هم به او بنوشانند.

6- جهت رفع اندوه دل در یک مجلس 1001 مرتبه « یا حیّ» خوانده شود.

7- برای طولانی شدن عمر اسم « حیّ» روی نگین انگشتری حک شود و همراه داشته باشد.

11- قیّوم ( همیشگی و پاینده)

اللهُ لا الهَ الاّ هُوَ الحَیُّ القَیُِومُ

ترجمه: الله، خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است(25).

قیوم به وجودی اطلاق می شود که قائم به ذات است. تمام موجودات حتی وجود مقدس حضرت مهدی(عج) قائم به غیر هستند ، اما ذات حضرت احدیت قائم به ذات است و قیومیت، منحصر به ذات اقدس احدیت می باشد.

خواص:

1- برای رفع مشکلی که از هیچ طریق حل نشده 156 مرتبه ذکر « یا قیوم» خوانده شود.

2- برای رفع موانع دنیوی و اخروی 1001 مرتبه گفته شود: « یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا لا اله الاّ اللهُ مُحمَّد رَسُولَ اللهِ عَلِیُّ وَلِیُّ اللهِ

3- برای جلوگیری از مشکلات، بر گفتن ذکر یا حَیُّ یا قَیّومُ به تعداد 19 مرتبه بعد از نمازهای واجب تاکید شده است.

12- علیّ( بلند مرتبه)

... وَ هُوَ العَلی العظیم

ترجمه: و او توانا و بالا و برتر و با عظمت است(26).

علی به کسی اطلاق می شود که از نظر مرتبه و مقام از همه بالا و برتر است و در این مرتبه قاهر و محیط بر تمام ممکنات است.

خواص:

1- برای ادای دین و قرض و جلوگیری از فقر 110 مرتبه « یا علیّ » خوانده شود.

2- برای رفع بیماری وسواس، دست را روی سینه کشیده و بگوید: « بَسمِ اللهِ وَ بِاللهِ محمّد رَسُولُ اللهِ لاحَولَ وَ لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ العَلِیِّ العَظیمَ امحِ عنِّی ما أجِدُ ( این عمل را 3 بار تکرار نماید.)

3- برای غنی شدن از نظر مادی برای همیشه اسم « علی » روی نگین انگشتری حک شود و همراه داشته باشد.

13- عظیم ( بسیار بزرگ)

وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُ

ترجمه : و اوست خدای بلند مرتبه با عظمت و بزرگ(27).

منظور از « عظیم» در معنی بزرگ، بزرگی نسب نیست، بلکه منظور، غیرقابل وصول و درک بودن است.

خواص:

1- برای نجات فوری از قرض سنگین 1002 مرتبه خوانده شود: سُبحانَ اللهِ وَ بِحَمدِه ِ سُبحانَ الله العَظیمُ

2- برای وسعت رزق و روزی، 100 مرتبه گفته شود: سُبحانَ اللهِ وَ بِحَمدِهِ سُبحانَ اللهِ العَظیمُ