معجزه قران و ادعیه

این وبلاگ نسخه دوم وبلاگ معجزه قران و ادعیه هست

معجزه قران و ادعیه

این وبلاگ نسخه دوم وبلاگ معجزه قران و ادعیه هست

کاربرد اسماء الحسنی

اَلْمَلِکْ: از خاصیت‌های این نام دوام ملک و قدرت است برای کسی که هر روز ۹۰ مرتبه بر ذکر «یا مَلِک» مداومت نماید. سپس خدا او را از مردم بی‌نیاز می‌کند و در دنیا و آخرت آقا و سرور قرار می‌دهد.اَلْقُدّوُسْ : اگر کسی در میان جمع ۱۷۰ بار این نام را ذکر کند درون او از پستی‌ها و دنائت‌ها پاک می‌شود.

اَلْسَّلامْ : در این نام شفای بیماران و سلامت از آفات و بیماری‌هاست وهر کس آن را ۱۰۰ بار برای مریضی بخواند به اذن خداوند شفا می‌یابد.


خواص و کاربرد اسماء الحسنی

اَلْمُؤْمِنْ: هر کس ۱۳۶ بار این ذکر را قرائت کند از شر جن و انس در امان می‌ماند.

اَلْمُهَیْمِنْ : هر کس ۱۲۵ بار این نام را ذکر کند صفای باطن پیدا می‌کند و بر اسرار غیب و حقایق آن آگاهی می‌یابد.

اَلْعَزیزْ : هر کس ۶۴ بار این نام را بعد از طلوع فجر هر روز بخواند رازهای علم کیمیاگری و علم شیمی بر او کشف می‌شود و هر کس چهل روز و هر روز چهل بار آن را بخواند به کسی محتاج نمی‌شود.

اَلْجَبّارْ : برای درمان دردهای شکستگی‌ها و غیر آن وارد شده است که ذکر «یا جبار» به مدت چهل روز و هر روز ۲۰۶ مرتبه گفته می‌شود.

اَلْمُتَکَبِّرْ: هر کس این نام را پیش شخص ستمگری ببرد او خوار می‌شود.

اَلْخالِقْ : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند قلب او را نورانی می‌کند.

اَلْبارِئْ: کسی که این ذکر را زیاد بگوید در قبرش شاداب و با طراوب خواهد بود.

اَلْمُصَّوِّرْ : اگر زن عقیم و نازایی سه روز روزه بگیرد و این نام را ۱۳ مرتبه هنگام نوشتن تلاوت کند و در ظرفی قرار دهد و از آب آن بنوشد خداوند فرزند صالحی به او عطا می‌کند.

کاربرد اسماء الحسنی و خواص ذکر الغفار

اَلْغَفّارْ: هر کس هنگام نماز جمعه ۱۰۰ بار این نام را بگوید و بگوید خداوندا مرا بیامرز ای بسیار آمرزنده، خداوند تبارک و تعالی او را می‌آمرزد.

اَلْقَهّارْ : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند عشق به دنیا را از قلب او خارج می‌کند و کسی که در میانه ماه و آخر شب بگوید: ای خداوند با عزت و قدرت ای بسیار قهرکننده و عذاب‌کننده ای صاحب عذاب شدید تو کسی هستی که کسی در مقابل انتقام تو طاقت نمی‌آورد و بر دشمنش دعا کند خداوند او را بر دشمنش پیروز می‌گرداند و از شر او ایمنش می‌دارد.

اَلْوَهّابْ: برای برآورده شدن حاجت به مدت چهل روز و هر روز ۱۷۵ بار بگو «یا وهّاب».

اَلْکَریمُ اَلْوَهّابْ ذُوالطَّوْلْ: کسی که این ذکر را زیاد قرائت کند خداوند او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌رساند.

اَلْرَزّاقْ : کسی که اول هر صبح ۳۱۵ بار «یا رزاق» و ۳۰۸ بار «یا رازق» بگوید روزی‌اش زیاد می‌شود.

اَلْفَتّاحْ : هر کس بعد از نماز صبح در حالی که دستش روی سینه‌اش قرار دارد ۷۰ مرتبه بگوید الفتاح خداوند حجاب را از قلب او بر می‌دارد.

اَلْعَلیمْ: از خاصیت‌های این نام آن است که باب معارف را به روی گوینده‌اش باز می‌کند.

اَلْحَکیمُ الْعَلیمْ: هر کس این دو نام را مدام ذکر بگوید و امر مهمی داشته باشد خداوند او را به مقصودش می‌رساند و همین طور است ذکر «الحفیظ العلیم».

اَلْقابِضْ : کسی که در چهل لقمه چهل بار این ذکر را بنویسد و آن را بخورد خداوند او را از عذاب گرسنگی در طول عمرش ایمن می‌کند.

اَلْباسِطْ : کسی که می‌خواهد مالش و فرزندش زیاد شود و در زندگی‌اش یک راحتی و در کارهای دنیوی‌اش آسانی داشته باشد پس باید این ذکر را مداوم یعنی «یا باسط» ۷۲ بار در روز بگوید. و این تجربه شده است.

کاربرد اسماء الحسنی برای حاجت روایی

اَلْمُعِزّ ْ: هر کس در سحر در حالی که دستانش را بالا برده ده بار این ذکر را بگوید به هیچ مسأله‌ای احتیاج پیدا نخواهد کرد.

عالِمُ الْغَیْبْ: کسی که بعد از هر نماز ۱۰۰ بار این ذکر را بگوید اسرار غیب بر او مکشوف و آشکار می‌شود.

اَلْخافِضْ : هر کس این نام را ۷۰ بار ذکر بگوید خداوند شرّ ستمکاران را از او دور می‌کند.

الرّافِعْ : هر کس بعد از نماز ظهر ۱۰۰ بار این ذکر را بگوید خداوند تعالی رفعت او را زیاد می‌کند.

اَلْمُعِزّ ْ: خداوند هیبت ذکر گوینده را زیاد می‌کند.

اَلْمُذِلّ ْ: هر کس در دل شب تاریکی در حالی که در سجده است و پیشانی بر خاک نهاده هزار مرتبه این نام را بگوید و بگوید: «یا مذلّ الجبارین و مبیرُ الظالمین» همانا فلانی مرا خوار کرد پس حق مرا از او بگیر پس در همان وقت خداوند حق او را از ستمکار خواهد گرفت. و هر کس این ذکر را ۵۵ بار در سجده بگوید و آن گاه بگوید: «پروردگار من مرا امنیت ده»‌ خداوند او را از شر ستمکاران در امان می‌دارد.

اَلسَّمیعْ : هر کس این ذکر را زیاد بگوید دعایش مستجاب می‌شود.

اَلْبَصیرْ : هر کس در مجامع این ذکر را زیاد بگوید خداوند عنایت و توجه خاص خود را به او معطوف می‌دارد.

اَلْحَکَمُ الْعَدْلْ: کسی که در نیمه‌های شب به این ذکر مداومت ورزد خداوند لطف خود را مخصوص او می‌گرداند و درونش را خزانه اسرار غیب می‌گرداند.

خواص شگفت انگیز ذکر یا لطیف

کاربرد اسماء الحسنی و خواص ذکر اللطیف

اَللَّطیفْ : و در نماز حاجت: دو رکعت نماز بگذار و در هر رکعت بعد از حمد ۳ بار بگو «خداوند به بندگانش مهربان است و هر کس را بخواهد روزی می‌دهد و او بسیار نیرومند و شکست‌ناپذیر است» و بعد از اسلام برخیز و ۱۲۹ بار بگو «یا لطیف».سپس سجده کن و بر محمد و آل محمد درود بفرست و حاجت خود را بخواه ان شاءالله در میان سه روز آینده حاجتت برآورده می‌شود و اگر به تأخیر افتاد این را تکرار کن و «یا لطیف» را ۹۰۳ بار بگو.

اَلْهادِی الْخَبیرِ الْمُبینْ : هر کس به این ذکر بعد از گرسنگی مداومت ورزد خداوند اسرار غیب را بر او آگاه می‌گرداند و هم چنین است ذکر «النور الهادی» و بعد از آن بگوید «ای هدایت‌کننده مرا هدایت کن و ای آگاه مرا باخبر گردان و ای آشکارکننده بر من اسرار غیب را آشکار کن».

اَلْحَلیمِ الرَّئوُفِ الْمَنّانْ: هیچ ترسویی این ذکر را نمی‌گوید مگر این که امنیت می‌یابد.

اَلْحَکیمْ : هر کس این را بنویسد و با آب بشوید سپس بر روی زراعت خود بپاشد آن پاک می‌گردد و برکتش آشکار می‌شود.

اَلْغَفُورْ : هر کس در گفتن این ذکر مداومت نماید از وسواسی نجات پیدا می‌کند.

اَلْشَّکُورْ : هر کس این نام را چهل بار بر آبی بخواند و با آن چشم بیماری را بشوید خوب خواهد شد.

اَلْعَلیّْ : هر کس این نام را زیاد بگوید و بر خود آویزان نماید نزد مردم با آبرو خواهد شد.

اَلْکَبیرْ : هر کس در خلوت و ریاضت خود این ذکر را به عددی زیاد بخواند و بعد از آن دعا کند خداوند دعایش را اجابت می‌کند.

کاربرد اسماء الحسنی برای آسان شدن مشکلات

اَلْحَفیظْ : هر کس این ذکر را به تعدادش بگوید رنج و درد به سراغ او نمی‌آید هر چند به زمین‌های هفت‌گانه برود و او از غرق شدن محفوظ است و این نام برای ترسیدگان سریع‌الاجابه است و نگهداری گوینده آن هرگز ازاله نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

اَلْحَسیبْ : برای آسان شدن کارها هر روز ۸۰ مرتبه بگو «یا حسیب».

اَلْجَلیلْ : کسی که این ذکر را بسیار بگوید و هر جایی که دیده می‌شود آن را قرار بدهد به او بخشیده می‌شود آنچه را می‌بیند و می‌خواهد.

اَلْکَریمْ : هر کس می‌خواهد روزی‌اش زیاد شود چهل روز و هر روز ۱۲۸ بار به این ذکر مداومت جوید «یا کریم یا وهاب یا ذالطول» خداوند از جاهایی که گمان نمی‌کند به او روزی می‌دهد.

اَلْقَریبُ الْمُجیبُ : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند تعالی او را امنیت می‌بخشد.

اَلْواسِعْ : کسی که این ذکر را زیاد بگوید خداوند برای او وسعت در زندگی ایجاد می‌کند.

اَلْوَدُودْ : کسی که هر روز ۱۰۰ بار بر غذایی این ذکر را بخواند و به دشمنانش بخوراند با آنها مهربان و دوست خواهد شد.

اَلْمَجیدْ : هر کس این ذکر را زیاد بگوید از همه دردها و بیماریها شفا می‌یابد.

اَلْباعِثْ : هر کس هنگام خواب در حالی که دستش روی سینه‌اش می‌باشد خداوند باطنش را زنده می‌کند و قلبش را نورانی می‌گرداند.

کاربرد اسماء الحسنی و خواص ذکر یا قوی

اَلْشَّهیدُ الْحَقْ : کسی که این دو نام را در چهار گوشه کاغذی بنویسد و آنچه که ضایع شده یا غیب گشته در وسط کاغذ بنویسد و آن را نصف شب زیر آسمان بگذارد و به آن نگاه کند و این دو اسم را هفتار بار تکرار کند خبر آن چیز ضایع گشته یا گمشده به او می‌رسد.

اَلْوَکیلْ : کسی که این ذکر را وِرد خود قرار دهد از غرق شدن یا دچار آتش‌سوزی شدن امنیت می‌یابد.

اَلْقَویّ : هر کس ذکر «یا قوی» را روزی ۱۱۶ بار تکرار کند از ناتوانی و ضعف رهایی می‌یابد.

اَلْمُعیدْ : کسی که در گوشه‌های اتاقش بایستد و نیمه شب هفتاد مرتبه بگوید «ای معید فلان چیز را به من برگردان» پس در خلال هفته خبر گم شده به او می‌رسد یا این که خداوند اسرار اسماءش را در او به ودیعت می‌نهد.

اَلْمُحِی الْمُمیتْ: برای سالم ماندن جسم پس از مرگ ۶۹ بار «یا محیی» به مدت ۴۰ روز.

اَلْحَیّْ : کسی که بر مریض و بیمار ۱۹ بار این ذکر را بگوید شفا حاصل می‌شود و ذکر الحی القیوم در آخر شب اثر بسیار بزرگی در زیادی روزی دارد.

اَلْقَیُّومْ : برای آسان شدن کارها در نیمه‌های شب ۱۰۰۰ بار بگو «سبحان الملک الحی القیوم الذی لایموت» یعنی پاک و منزه است پروردگار زنده و پایداری که هیچ وقت نمی‌میرد» که به راستی اثری عجیب دارد.

اَلْواجِدْ : کسی که آن را بر غذایی بخواند و بخورد در درون خود نوری را می‌یابد.

اَلْماجِدْ : ذکر این نام در خلوت و پنهانی انسان را نورانی می‌کند.

اَلأحَدْ : کسی که در خلوت بعد از ریاضت و سختی هزار مرتبه این ذکر را بگوید ملائکه را در اطراف خود می‌بیند.

کاربرد اسماء الحسنی برای برآورده شدن نیازها

اَلْصَّمَدْ : برای برآورده شدن نیاز خود ۴۰ روز و هر روز ۱۳۴ مرتبه بگو «یا صمد» و برای به دست آوردن مقام صدق و یقین در سحر در حالی که به سجده رفته‌ای ۱۱۱ بار «یا صمد» را با توجه به معنای آن در قلبت تکرار کن و هر روز بر این ذکر مداومت نما پس از صادقان و اهل یقین خواهی بود.

اَلْقادِرْ : هر کس در خلوت با وضو باشد و هزار مرتبه این ذکر را تکرار نماید بر دشمن چیره خواهد شد.

اَلْبِرّ ْ: کسی که توفیق کار خیر و دفع سوء و بدی را می‌طلبد پس باید روزی ۴۰۲ بار «یا بّر» بگوید.

اَلْتَّوّابْ : کسی که بسیار این ذکر را بگوید خداوند توبه او را می‌پذیرد.

اَلْمُنْتَقِمْ : کسی که به این ذکر مداومت کند بر دشمنش غالب خواهد شد.

اَلْرَّؤُوفْ : کسی که بسیار این ورد را بگوید در نزد ظالمی او را خاضع می‌سازد.

اَلْسُّبُوُحْ : کسی که این نام را بر روی نانی بنویسد و بعد از نماز جمعه آن را بخورد صفات و اخلاقش مانند فرشتگان می‌شود.

اَلْرَبّْ : برای انجام کارهای سخت شب جمعه بعد از نماز عشاء ۱۲۰۱ بار در یک مجلس می‌گویی «یا الله، یا رباه، یا سیداه» پس آن کار مهم ان شاءالله انجام خواهد شد. و کسی که بسیار این ذکر را بگوید خداوند او را برای فرزندش حفظ می‌کند.

مالِکُ الْمُلْکْ: کسی که بسیار این نام را بگوید خداوند در دنیا و آخرت او را بی نیاز می‌کند.

اَلْغَنِیُّ وَالْمُغْنی : هر کس ده جمعه و هر جمعه ده هزار بار این اذکار را بگوید خداوند او را به زودی و در آخرت بی نیاز می‌کند و او حیوانی را نمی‌خورد و اگر همراه هر ذکر یک فاتحه هم بخواند یقیناً غنی هم روزی داده می‌شود.

کاربرد اسماء الحسنی و خواص عجیب ذکر البدیع

اَلْمُعْطی : هر کس هنگام خواب این ذکر را بگوید خداوند قرض او را ادا خواهد کرد.

اَلْمانِعْ : برای دفع آزار و اذیت دشمن و شر ایشان ۱۶۱ بار «یا مانع» و هم چنین برای مطیع شدن همسر و شریک زندگی، روایت شده است هر کس شریک زندگی‌اش از او فرمان نمی‌برد پس هنگام خواب بسیار بگوید «یا مانع».

اَلْنُّورْ : هر کس این ذکر را هزار بار بگوید خداوند نوری در ظاهر و باطن او قرار می‌دهد.

اَلْهادی : کسی که این ذکر را بسیار بگوید خداوند معرفتش را روزی او می‌کند.

اَلْبَدیعْ : هر کس این ذکر را هزار بار بگوید حاجتش برآورده می‌شود.

اَلْوارِثْ : کسی که این ذکر را هزار بار تکرار کند خداوند تعالی او را به سوی راه درست هدایت می‌کند.

خواص اسماء الحسنی

کاربرد اسماء الحسنی و خواص ذکر الصبور

اَلْصَّبُورْ : هر کس این ذکر را هزار بار تکرار کند خداوند صبر در هنگام سختی‌ها را به او الهام می‌کند.

بیش تر بدانید : دعای تضمینی از امام علی برای حاجت روایی

امام على (علیه السلام) در هنگام شهادت، به فرزندش امام حسن (علیه السلام) فرمود:

دعایى به تو مى آموزم که اصلش در کتاب خداست. آن را پیامبر به من آموخت. وقتى خواستى به درگاه خدا دعا کنى، پس ازنماز ظهر یا عصر آن را بخوان، بعد حاجت هایت را بخواه.

اگر این دعا را بخوانى، هزار فرشته را خدا مى گمارد برایت استغفار کنند.

به هر فرشته توان هزار فرشته مى دهد تا به تندى طلب آمرزش برایت بکنند.

هزار قصر در بهشت براى تو ساخته مى شود

و تا وقتى در دنیا زنده اى، داراى نعمت بوده، فقر و ندارى به تو نمى رسد.

کاربرد اسماء الحسنی و دعای مجرب برای حاجت روایی

از کسى در دنیا چیزى نخواه (هر چه و هر کسى باشد) که توسط خدا برآورده مى شود:

سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللهِ فَسُبْحَانَ اللهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الاَرْضِ وَ عَشِیًّا وَ حِینَ تُظْهِرُونَ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ یُحْیِ الاْرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ. سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِینَ وَ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.

سبْحَانَ اللهِ ذِی الْمُلْکِ وَ الْمَلَکُوتِ سُبْحَانَ اللهِ ذِی الْعِزَّهِ وَ الْعَظَمَهِ وَ الْجَبَرُوتِ سُبْحَانَ اللهِ الْمَلِکِ الْحَیِّ الَّذِی لاَ یَمُوتُ سُبْحَانَ الْعَلِیِّ الاْعْلَى سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى سُبْحَانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ رَبِّ الْمَلاَئِکَهِ وَ الرُّوحِ.اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً یَصْعَدُ وَ لاَ یَنْفَدُ وَ لَکَ الْحَمْدُ عَلَیَّ وَ مَعِی وَ قُدَّامِی وَ خَلْفِی

یا اللهُ ده مرتبه

یا رَحْمَانُ ده مرتبه

یا رَحِیمُ ده مرتبه

یا رَبِّ ده مرتبه

یا حَیُّ یَا قَیُّومُ ده مرتبه

یا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الاْرْضِ ده مرتبه

یا ذَاالْجَلاَلِ وَ الاْکْرَامِ ده مرتبه

یا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ ده مرتبه

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد ده مرتبه


خواص و فضیلت ذکر یا سمیع یا بصیر – ختم اذکار یا سمیع و یا بصیر برای حاجت

ذکر یا سمیع :ختم ۱ :

برای بینایی امر دنیا و آخرت و دفع شب کوری و بیماری های چشم و رفع قساوت قلب و دفع مبهوتی ۳۰۲ بار هر روز بعد از نماز صبح گفتن اسم یا بصیر  نافع است و اگر خواست ختم گیرد قربه الی الله  تا چهل روز قطع نکند و ۱۰۱ بین دو نماز جمعه بر یقین انسان می افزاید و ۴۰ روز روزی ۱۶۶۵ بار بسیار موثر است . در روزهای جمعه مداومت به این اسم سبب عنایت خاص خدا می شود

ختم ۲ :

اگر کسی اسم شریف السمیع  را روز پنج شنبه بعد از نماز صبح ۵۰۰ بار بخواند وسپس دعا کند حاجت او روا گردد

ختم ۳ :

اگر در روز ۴۰۰ مرتبه ذکر شریف یا سمیع یا بصیر گفته شود هرگز محتاج نشود و رسوا نشود و خدای سمیع او را از پریشانی نگه دارد و صفای باطن و جلای قلب برایش حاصل گردد

ختم ۴ :

هر کس چهل روز  هر روز ۱۶۶۵۰ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید او را جلای قلبی حاصل شود به طوری که اگر کسی از پیش روی او گذرذ ضمیر و مزاج و خوی بلکه نام او را هم بداند و به  جمیع مرادات دین و دنیا و صفای ظاهر و باطن برسد و کارهای پریشان او جمع گردد


ختم ۵ :

اگر کسی در میان واجب و مستحب نماز جمعه ۱۰۱ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید یقین او درست گردد

در اول یا در آخر دعا «یا سَمیع یا بَصیر» بگوید البته دعای او به اجابت مقرون گرداند.

ختم ۶ :

برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح (بعد از اذان) ۱۸۰ مرتبه ذکر «یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر ۱۸۰ و تعداد وسیط آن ۱۸ و تعداد صغیر آن ۹ می‌باشد.

ختم ۷ :



اگر کس این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز ۵۰۰ بار بخواند هر دعا و حاجتی که خواهد روا گردد. و اگر قاری به این قیام کند مستجاب الدوه گردد. و هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو نوبت بخواند «یا سَمیعُ یا بَصیر» هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.

ذکر السَّمیعُ :

چهار معنی دارد : ۱- شنونده هر رازی از پست و بلند و پنهان و آشکار که یکسان باشد نزد او سخن یا سکوت خلق

۲- قبول کننده و اجابت نماینده دعای داعیان ، چنانکه سمعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه و این اخص از معنی اول است

۳- دانا به مسموعات از اصوات و حروف و ترکیب کلمات خواه به ظهور آیند خواه نیایند

۴- عالم به هر معلوم اعم از اصوات و کلمات .

۱۸۰ بار بخوانند به ظرف چینی که این کلمه را بر آن به مشک و زعفران نوشته و به روغن کل شیشه به گوش کران چکانند شفا یابد . مداومتش برای اجابت دعا مجربست .

رسول خدا (ص) فرمود:

هرکه هر صباح سه نوبت بگوید:

« بِسمِ اللهِ الَّذی لا یَضُرُّ مَعَ اسمِه شیئَ فِی اَلاَرضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

و بر هر دو کف دست دمد و بروی خود فرو آورد در آنروز به هیچ بلا و زحمت مبتلا نشود و اگر در شب به این ورد قیام نماید در آنشب از نکبات محفوظ و سالم ماند .

امام حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر که هر روز پیش از آنکه سخن دنیا گوید بعد از ادای نماز صبح هفت نوبت بگوید:

«فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

خداوند تعالی از برکت این کلمات قرآنی جمله مهمات او را در آنروز کفایت کند .


خواص ذکر یا سَمیعُ یا بَصیر برای برآورده شدن حاجت ها و اجابت دعا

ذکر شریف ” یاسمیع “نقل است ؛ اگر این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز 500 بار بخوانن هر دعا و حاجتی که خواهند روا گردد.

اگر به این ذکر مداومت شود، مستجاب الدعوة گردد.

و چنانچه هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو (402)نوبت بخواند :

«یا سَمیعُ یا بَصیر»

هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.


ذکر یا سمیع :

ختم ۱ :

برای بینایی امر دنیا و آخرت و دفع شب کوری و بیماری های چشم و رفع قساوت قلب و دفع مبهوتی ۳۰۲ بار هر روز بعد از نماز صبح گفتن اسم یا بصیر نافع است و اگر خواست ختم گیرد قربة الی الله تا چهل روز قطع نکند و ۱۰۱ بین دو نماز جمعه بر یقین انسان می افزاید و ۴۰ روز روزی ۱۶۶۵ بار بسیار موثر است . در روزهای جمعه مداومت به این اسم سبب عنایت خاص خدا می شود

ختم ۲ :

اگر کسی اسم شریف السمیع را روز پنج شنبه بعد از نماز صبح ۵۰۰ بار بخواند وسپس دعا کند حاجت او روا گردد

ختم ۳ :

اگر در روز ۴۰۰ مرتبه ذکر شریف یا سمیع یا بصیر گفته شود هرگز محتاج نشود و رسوا نشود و خدای سمیع او را از پریشانی نگه دارد و صفای باطن و جلای قلب برایش حاصل گردد

ختم ۴ :

هر کس چهل روز هر روز ۱۶۶۵۰ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید او را جلای قلبی حاصل شود به طوری که اگر کسی از پیش روی او گذرذ ضمیر و مزاج و خوی بلکه نام او را هم بداند و به جمیع مرادات دین و دنیا و صفای ظاهر و باطن برسد و کارهای پریشان او جمع گردد

ختم ۵ :

اگر کسی در میان واجب و مستحب نماز جمعه ۱۰۱ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید یقین او درست گردد

در اول یا در آخر دعا «یا سَمیع یا بَصیر» بگوید البته دعای او به اجابت مقرون گرداند.

ختم ۶ :

برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح (بعد از اذان) 180 مرتبه ذکر «یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر 180 و تعداد وسیط آن 18 و تعداد صغیر آن 9 می‌باشد.

ختم ۷ :

اگر کس این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز 500 بار بخواند هر دعا و حاجتی که خواهد روا گردد. و اگر قاری به این قیام کند مستجاب الدوة گردد. و هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو نوبت بخواند «یا سَمیعُ یا بَصیر» هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.

ذکر السَّمیعُ :

چهار معنی دارد : 1- شنونده هر رازی از پست و بلند و پنهان و آشکار که یکسان باشد نزد او سخن یا سکوت خلق

2- قبول کننده و اجابت نماینده دعای داعیان ، چنانکه سمعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه و این اخص از معنی اول است

3- دانا به مسموعات از اصوات و حروف و ترکیب کلمات خواه به ظهور آیند خواه نیایند

4- عالم به هر معلوم اعم از اصوات و کلمات .

180 بار بخوانند به ظرف چینی که این کلمه را بر آن به مشک و زعفران نوشته و به روغن کل شیشه به گوش کران چکانند شفا یابد . مداومتش برای اجابت دعا مجربست .

رسول خدا (ص) فرمود:

هرکه هر صباح سه نوبت بگوید:

« بِسمِ اللهِ الَّذی لا یَضُرُّ مَعَ اسمِه شیئَ فِی اَلاَرضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

و بر هر دو کف دست دمد و بروی خود فرو آورد در آنروز به هیچ بلا و زحمت مبتلا نشود و اگر در شب به این ورد قیام نماید در آنشب از نکبات محفوظ و سالم ماند .

امام حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر که هر روز پیش از آنکه سخن دنیا گوید بعد از ادای نماز صبح هفت نوبت بگوید:

«فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

خداوند تعالی از برکت این کلمات قرآنی جمله مهمات او را در آنروز کفایت کند .

[رجوع به بحر الغرائب صفحه 61 ]


ذکر شریف ” یاسمیع “

نقل است اگر این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز 500 بار بخوانن هر دعا و حاجتی که خواهند روا گردد.

اگر به این ذکر مداومت شود، مستجاب الدعوة گردد.

و چنانچه هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو (402)نوبت بخواند :

«یا سَمیعُ یا بَصیر»

هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.


خواص و فضیلت ذکر یا سمیع یا بصیر – ختم اذکار یا سمیع و یا بصیر برای حاجت

ذکر یا سمیع :

ختم ۱ :

برای بینایی امر دنیا و آخرت و دفع شب کوری و بیماری های چشم و رفع قساوت قلب و دفع مبهوتی ۳۰۲ بار هر روز بعد از نماز صبح گفتن اسم یا بصیر  نافع است و اگر خواست ختم گیرد قربه الی الله  تا چهل روز قطع نکند و ۱۰۱ بین دو نماز جمعه بر یقین انسان می افزاید و ۴۰ روز روزی ۱۶۶۵ بار بسیار موثر است . در روزهای جمعه مداومت به این اسم سبب عنایت خاص خدا می شود

ختم ۲ :

اگر کسی اسم شریف السمیع  را روز پنج شنبه بعد از نماز صبح ۵۰۰ بار بخواند وسپس دعا کند حاجت او روا گردد

ختم ۳ :

اگر در روز ۴۰۰ مرتبه ذکر شریف یا سمیع یا بصیر گفته شود هرگز محتاج نشود و رسوا نشود و خدای سمیع او را از پریشانی نگه دارد و صفای باطن و جلای قلب برایش حاصل گردد

ختم ۴ :

هر کس چهل روز  هر روز ۱۶۶۵۰ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید او را جلای قلبی حاصل شود به طوری که اگر کسی از پیش روی او گذرذ ضمیر و مزاج و خوی بلکه نام او را هم بداند و به  جمیع مرادات دین و دنیا و صفای ظاهر و باطن برسد و کارهای پریشان او جمع گردد


اگر کسی در میان واجب و مستحب نماز جمعه ۱۰۱ مرتبه ذکر شریف البصیر را بگوید یقین او درست گردد

 در اول یا در آخر دعا «یا سَمیع یا بَصیر» بگوید البته دعای او به اجابت مقرون گرداند.

ختم ۶ :

برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح (بعد از اذان) ۱۸۰ مرتبه ذکر «یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر ۱۸۰ و تعداد وسیط آن ۱۸ و تعداد صغیر آن ۹ می‌باشد.

ختم ۷ :

اگر کس این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز ۵۰۰ بار بخواند هر دعا و حاجتی که خواهد روا گردد. و اگر قاری به این قیام کند مستجاب الدوه گردد. و هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو نوبت بخواند «یا سَمیعُ یا بَصیر» هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.

ذکر السَّمیعُ :

چهار معنی دارد : ۱- شنونده هر رازی از پست و بلند و پنهان و آشکار که یکسان باشد نزد او سخن یا سکوت خلق

۲- قبول کننده و اجابت نماینده دعای داعیان ، چنانکه سمعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه و این اخص از معنی اول است 

۳- دانا به مسموعات از اصوات و حروف و ترکیب کلمات خواه به ظهور آیند خواه نیایند 


۴- عالم به هر معلوم اعم از اصوات و کلمات .

۱۸۰ بار بخوانند به ظرف چینی که این کلمه را بر آن به مشک و زعفران نوشته و به روغن کل شیشه به گوش کران چکانند شفا یابد . مداومتش برای اجابت دعا مجربست .

رسول خدا (ص) فرمود:

هرکه هر صباح سه نوبت بگوید:

« بِسمِ اللهِ الَّذی لا یَضُرُّ مَعَ اسمِه شیئَ فِی اَلاَرضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

و بر هر دو کف دست دمد و بروی خود فرو آورد در آنروز به هیچ بلا و زحمت مبتلا نشود و اگر در شب به این ورد قیام نماید در آنشب از نکبات محفوظ و سالم ماند .

امام حضرت رضا علیه السلام فرمود:

هر که هر روز پیش از آنکه سخن دنیا گوید بعد از ادای نماز صبح هفت نوبت بگوید:

«فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَهُوَ السَّمیعُ العَلیم»

خداوند تعالی از برکت این کلمات قرآنی جمله مهمات او را در آنروز کفایت کند .

رجوع به بحر الغرائب صفحه ۶۱


عدد ابجدی: 302 البصیر به معنی بیننده ی جمیع اشیای ظاهر و خفیّه است بدون آلتی و مداومت بر این اسم در هر جمعه موجب اختصاص به عنایت و رعایت حق می شود چنان که شیخ بُرسی (ره) فرموده: خواندن این اسم برای رفع شبکوری و درد چشم و سایر امراض آن و دفع قساوت قلب و مبهوتی نافع است (انشاء الله تعالی). به جهت بیناشدن در امور دنیا و آخرت نیز مفید است و اگر کسی در روز جمعه صد و یک نوبت بخواند از اهل یقین گردد و اگر کسی این اسم را هر روزی هزار و ششصد و پنج مرتبه بخواند خواص بسیار بیند و اگر هشت هزار و سیصد و پنج مرتبه بخواند بر جمیع مرادات خود ظفر یابد و اگر شانزده هزار و ششصد و پنجاه مرتبه بخواند بر ضمایر و نامهای مردم واقف گردد و اگر بعد از هر نمازی سیصد و دو نوبت بخواند مقاصد او بی سعی حاصل گردد و اهل حقیقت از این اسم فواید عجیبه یافته اند و به سبب آن بر اسرار غریبه واقف گشته اند و عرفا بر بنده که به بصر حق بصیر شده عبدالبصیر اطلاق کرده اند چنان که بر هر کس به سمع حق سمیع شده عبدالسمیع اطلاق نموده اند و در حدیث قدسی است که فرمود: «اَلعَبدُ یَتقرَّبُ اِلیَّ بِالنَّوافِلِ حتّی کُنتُ سَمعَه وَ بَصَرَهُ وَ یَدَهُ فی فَبی یَسمَعُ و بی یُبصِرُ بی یَبطِشُ».


اگر کسی مکسر "سمیعٌ بصیر" را بر کاغذ سرخی بنویسد و در گوش خود بگذارد خدا گوش او را می گشاید و روزی می فرماید به او حفظ و فهم را و اگر بیاندازد آن را در روغن گل و آن روغن را به گوش ناشنوا بریزد از مرض ناشنوایی عافیت یابد؛ صورت مکسر این دو اسم این است:

ب

ص

ی

ر

س

م

ی

ع

ی

ع

ب

ص

ی

ر

س

م

س

م

ی

ع

ب

ص

ی

ر

ی

ر

س

م

ی

ع

ب

ص

ب

ص

ی

ر

س

م

ی

ع

ی

ع

ب

ص

ی

ر

س

م

س

م

ی

ع

ب

ص

ی

ر

ی

ر

س

م

ی

ع

ب

ص

  شکل شماره(1)
 

و همراه داشتن مکسر بصیر نیز فواید بسیار دارد و صورت آن این است:

ب

ص

ی

ر

ی

ر

ب

ص

ر

ی

ص

ب

ص

ب

ر

ی

  شکل شماره(2)
 

و در آیه ی مبارکه ی «و اُفَوِّضُ امری الَی اللهِ انَّ اللهَ بَصیرُ بِالعِبادِ» فواید بسیار است و از آن جمله اگر کسی تا پانزده روز هزار و هفتصد و هشتاد بار این آیه را بخواند هر مطلبی که داشته باشد برآورده شود و اگر نشد تا چهل روز بخواند که مجرّب است و اگر کسی دردی داشته باشد یا امر مشکلی پیش آید در شب جمعه غسل کند پس چهار رکعت نماز به دو سلام به جا آورد و در رکعت اوّل بعداز حمد صدبار بگوید: «وَ اُفَوِّضُ اَمرِی الَی اللهِ انَّ اللهَ بَصیرٌ بِالعِبادِ» و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه بگوید «نصرٌ مِنَ الله وَ فَتحٌ قریبٌ» و در رکعت سوم بعد از حمد صدمرتبه بگوید «اَلا اِلَی اللهِ تَصیرُالاُمورِ» و در رکعت چهارم بعد از حمد صدمرتبه بگوید «اِنّا فتَحنا لَکَ فَتحاً مُبینا» و بعد از سلام صد مرتبه بگوید «غُفرانَکَ رَبَّنا وَ اِلیکَ المَصیرُ» پس سر به سجده بگذارد و صدمرتبه بگوید «اَستَغفِرُاللهَ وَ اَتوبُ اِلیهِ» هنوز سر از سجده برنداشته باشد که حاجتش برآورده شود.
 

پژوهه در مفهوم البصیر از مترجم

این واژه یکی از اسمای خداوند به معنی «بینا» می باشد، که وزن صرفی آن- صفت مشبهه- مقتضی دوام در آن است. این اسم در قرآن کریم چهل و دوبار ذکر شده است که ده بار آن با صفت سمیع، پنج بار با صفت خبیر و هفت بار به طور مطلق و در مقام اعلام علم خداوند به عباد آمده است.

«البصیر» اشاره به بینایی پروردگار در تمام امور ظاهری و مخفی دارد، در واقع سمع و بصر در خداوند تبارک و تعالی عبارت از علم و ادراک و عدم نیاز او به چشم و گوش است زیرا که به ذات خود درک می نماید و هیچ موجودی از حیطه ی اقتدار او خارج نیست و اگر موجودات برای دیدن و شنیدن محتاج به چشم و گوش هستند به خاطر محدودیت وجودی و فقدان کمال خود آنهاست.

در چگونگی استناد این اسم و اسم «السمیع» به خداوند آرای گوناگونی وجود دارد؛

1) بنابر نظر تجسّم در خداوند و مباشرتش با اجسام این صفت از گونه ی صفاتی است که با آلت حسّی برای مُدرکش حاصل می شود. این رأی به لحاظ عدم جسم داشتن خداوند از بنیاد سست است.

2) برگشت این صفت به علم مطلق است و به معنی علم به مُبصَرات می باشد. این رأی مبتنی بر عدم علم خداوند به جزئیات است.

3) مفهوم اسم بصیر غیر از اسم علیم است، لذا گویای نوعی ادراکِ افزون بر نفسِ صفت علم است.

رأی صحیح در این بین نظر سوم است زیرا علاوه بر بحث های توقیفیت اسما چون صفت بَصَر و سَمع از گونه ی کمال های وجودی است و در معلول متحقّق می باشد بنا به قاعده ی امکان اشراف این گونه صفات در مرتبه ی اعلی و بالتَبع در واجب الوجود متحقّق است، افزون بر این که مفهوم بَصَر و سمع در مرتبه ی ادنی، قرین آلت و در مرتبه ی فوق بدون آلت ملحوظ است. لطیفه ای که در اطلاق این گونه اسما بر خداوند، به خصوص در مرتبه ی ذات وجود دارد، این است که حضرت ذات در مقام محض تجرّد علمش-بنا به قاعده ی کل مجرّد عاقل- از ذاتش تبعیّت نموده و صِرف العلم است که بالتبع علم حضوری خواهد بود. و چون بنا به نظر حکمت حقّه و معارف مأثوره ی شیعه علم به جزئیات در مقام ذات قبل از ایجاد ملحوظ است صفت بَصَر و سَمع در همان مرتبه ی ذات بر او متحّقق است، چه معرفت حاصل از بَصَر و سَمع برخلاف نظر مشهور از صفت علم به نحو جزئی است؛ بنابراین صفت علم خداوند در مقام تعلّق به جزئیات به بَصَر و سَمع بازمی گردد نه بالعکس.

 
نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی 

منبع:شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.


آشنایی با خواص و فواید ذکر البصیر و شرح کامل و عدد ابجد اسم البصیر

عدد ابجدی: 302

البصیر به معنی بیننده ی جمیع اشیای ظاهر و خفیّه است

بدون آلتی و مداومت بر این اسم در هر جمعه موجب اختصاص به عنایت و رعایت حق می شود

چنان که شیخ بُرسی (ره) فرموده:

خواندن این اسم برای رفع شبکوری و درد چشم و سایر امراض آن و دفع قساوت قلب و مبهوتی نافع است (انشاء الله تعالی).

به جهت بینا شدن در امور دنیا و آخرت نیز مفید است

اگر کسی در روز جمعه صد و یک نوبت بخواند از اهل یقین گردد

اگر کسی این اسم را هر روزی هزار و ششصد و پنج مرتبه بخواند خواص بسیار بیند

اگر هشت هزار و سیصد و پنج مرتبه بخواند بر جمیع مرادات خود ظفر یابد 

اگر شانزده هزار و ششصد و پنجاه مرتبه بخواند بر ضمایر و نامهای مردم واقف گردد

اگر بعد از هر نمازی سیصد و دو نوبت بخواند مقاصد او بی سعی حاصل گردد

و اهل حقیقت از این اسم فواید عجیبه یافته اند و به سبب آن بر اسرار غریبه واقف گشته اند و عرفا بر بنده که به بصر حق بصیر شده

عبدالبصیر اطلاق کرده اند چنان که بر هر کس به سمع حق سمیع شده عبدالسمیع اطلاق نموده اند

در حدیث قدسی است که فرمود:

«اَلعَبدُ یَتقرَّبُ اِلیَّ بِالنَّوافِلِ حتّی کُنتُ سَمعَه وَ بَصَرَهُ وَ یَدَهُ فی فَبی یَسمَعُ و بی یُبصِرُ بی یَبطِشُ».

اگر کسی مکسر “سمیعٌ بصیر” را بر کاغذ سرخی بنویسد و در گوش خود بگذارد خدا گوش او را می گشاید و روزی می فرماید به او حفظ و فهم را و اگر بیاندازد آن را در روغن گل و آن روغن را به گوش ناشنوا بریزد از مرض ناشنوایی عافیت یابد
صورت مکسر این دو اسم این است:

 

ب

ص

ی

ر

س

م

ی

ع

ی

ع

ب

ص

ی

ر

س

م

س

م

ی

ع

ب

ص

ی

ر

ی

ر

س

م

ی

ع

ب

ص

ب

ص

ی

ر

س

م

ی

ع

ی

ع

ب

ص

ی

ر

س

م

س

م

ی

ع

ب

ص

ی

ر

ی

ر

س

م

ی

ع

ب

ص



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.